Uusia EU-eroja ei luvassa - Italia todennäköisin kansanäänestyksen järjestäjä

Britannia äänesti EU-jäsenyyden jatkumisesta kaksi vuotta sitten kesällä. Peliyhtiö Unibet on avannut kertoimensa siitä, mikä maa järjestää seuraavan kansanäänestyksen ennen vuotta 2022. Kertoimet povaavat ettei äänestyksiä nähdä, mutta maista potentiaalisin on Italia.

Britannia järjesti neuvoa-antavan kansanäänestyksen mahdollisesta Euroopan Unionista eroamisesta 23. kesäkuuta 2016. 51,9% äänistä oli jäsenyydestä luopumisen ja 48,1% Unionissa pysymisen kannalla. Brexitin odotetaan konkretisoituvan maaliskuussa 2019.

Unibetin kertoimet ennustavat, että seuraava maa, joka voisi järjestää kansanäänestyksen EU:sta lähtemisestä ennen 1. tammikuuta 2022 on Italia, joka saa kertoimen 7,50. Toisella sijalla on Kreikka kertoimella 9,00 ja kolmantena Unkari kertoimella 11,00.

Suomi sijoittuu kertoimella 21,00 sijalle viisi ja on näin samalla viivalla Belgian, Bulgarian, Kroatian, Tanskan, Irlannin, Portugalin ja Ruotsin kanssa. Kesällä 2016 oikeusministeriöön lähetettiin kansalaisaloite neuvoa-antavan kansanäänestyksen puolesta ja aloite keräsi tuolloin vajaat 34 000 kannattajaa. Aloitteen tulee kerätä 50 000 kannattajaa puolessa vuodessa, jotta se etenee eduskunnalle käsittelyyn.

Pienimmän kertoimen 1,40 saa kuitenkin se vaihtoehto, että mikään maa ei pidä kansanäänestystä määräaikaan mennessä.

Seuraava maa, joka järjestää kansanäänestyksen EU:sta lähtemisestä ennen 1. tammikuuta 2022 (lukuunottamatta UK:ta)

Italia 7,50
Kreikka 9,00