Tutkimus: Miten rehtorit näkevät koulun tulevaisuuden

Covid-19-pandemian myötä joutui koulu sekä rakennuksena että opetustapansa osalta kohtaamaan aivan uusia haasteita. Oppimisympäristöjä piti muuntaa nopeasti infektion leviämisen estämiseksi ja joissakin paikoissa siirryttiin osittain tai kokonaan etäopetukseen. Tämä on avannut koulun opetukselle ja tilojen käytölle uusia mahdollisuuksia. Luovat ja innovatiiviset ratkaisut ovat aikaansaaneet useampia onnistuneita tapoja antaa oppilaille parhaat mahdollisuudet oppia, mutta monien on myös ollut haastavaa saada arki toimimaan koulussa.

Selvittääksemme, miten kouluympäristöjä on sopeutettu koronapandemian aikana ja miten tulevaisuuden fyysiset oppimisympäristöt nähdään, toteutimme marraskuussa 2020 tutkimuksen, jossa 200 ruotsalaista rehtoria vastasi kysymyksiin.

Puolet kyselyyn vastanneista 200 rehtorista vastasi harventaneensa istumapaikkoja luokkatiloissa ja 66 % on muuttanut ruokalan kalustusta. Mutta läheskään kaikilla ei ollut mahdollisuutta tehdä vaadittuja muutoksia ja kysyttäessä mitä puuttui, asettuivat joustavammat sisustusratkaisut toivelistassa korkeimmalle sijalle. Fyysisen ympäristön tärkeys on korostunut ja nyt on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin miettiä koulutilojen muotoilun tulevaisuutta. Mitä asioita pitää osata ottaa huomioon, jotta sisustusratkaisusta voidaan tehdä kestävä?

Jotta voidaan toteuttaa joustavia ja tulevaisuuden kestäviä sisustuksia, on tärkeää priorisoida fyysiset ympäristöt jo silloin, kun uusia tiloja suunnitellaan. Silloin on hyvät mahdollisuudet luoda sisustuksia, jotka kestävät aikaa ja tukevat sekä opiskelijoita että koulun henkilökuntaa. On tärkeää voida hankkia kerralla oikea ratkaisu ja osata tarkastella sisustuksen elinkaarta kokonaisuutena.

Kinnarps on kehittänyt Next Education® -oppimisympäristöanalyysin, joka voi tukea alustavaa työtä jo silloin, kun uusia oppimisympäristöjä suunnitellaan tai olemassa oleviin suunnitellaan muutoksia.

“Kestäviä oppimisympäristöjä muodostuu, kun useat eri osa-alueet toimivat joustavasti yhdessä. Tässä myös fyysisellä oppimisympäristöllä ja sen muokattavuudella on tärkeä osa. Muunneltavilla kalusteilla on mahdollista muokata tila jokaiseen oppimistilanteeseen sopivaksi. Tämä tuli ilmi myös aikaisemmassa tutkimuksessamme, oppimisympäristöjen Trendiraportissa. Nykyään kouluympäristöt nähdään myös tärkeänä oppimisresurssina ja niistä puhutaan kolmantena opettajana," toteaa Leenamari Kaivaara, asiakkuuspäällikkö ja kouluvastaava, Kinnarps Oy.

Kinnarps Oy on työympäristön asiantuntija, joka tarjoaa monipuolisia sisustusratkaisuja ja -palveluja. Koko toimitusketjun työtä määrittävät ergonomia, laatu ja ympäristöystävällisyys. Yhtiö on Perheyritysten liiton sekä Suomen Yrittäjien jäsen ja työllistää n. 40 henkilöä. Toimintamme perustuu vahvasti asiakaslähtöisiin, luoviin ja rohkeisiin sisustamisen kokonaisratkaisuihin toimisto‐, hoiva‐ ja oppimisympäristöihin.

Kansainvälinen Kinnarps AB Group on yksi Euroopan johtavista työympäristöjen sisustusratkaisujen toimittajista. Toiminta ulottuu 40 maahan ja konsernin palveluksessa on n. 2 000 työntekijää. Materia, Skandiform, NC, Drabert ja MartinStoll kuuluvat yrityksen brändeihin.

Kinnarpsin teettämän tutkimuksen näkökulmia: Tulevaisuuden luokkahuone on joustava ja digitaalinen • Kestävä oppimisympäristö mukautuu erilaisiin oppimistilanteisiin • Tekniikka saapuu koulun yleisiin tiloihin • Ruokasalit monitoimitiloja, joita käytetään tehokkaasti

Kestäviä oppimisympäristöjä muodostuu, kun useat eri osa-alueet toimivat joustavasti yhdessä. Tässä myös fyysisellä oppimisympäristöllä ja sen muokattavuudella on tärkeä osa. Muunneltavilla kalusteilla on mahdollista muokata tila jokaiseen oppimistilanteeseen sopivaksi. Nykyään kouluympäristöt nähdään myös tärkeänä oppimisresurssina ja niistä puhutaan kolmantena opettajana,
Leenamari Kaivaara, asiakkuuspäällikkö ja kouluvastaava Kinnarps Oy