Urheilun yhteisörahoituspalvelu Kiririnki on aloittanut vahvasti

Report this content

Huhtikuussa 2013 lanseerattu suomalaisen urheilun yhteisörahoituspalvelu Kiririnki on aloittanut vahvasti:  seitsemässä viikossa kaikkien lanseerausvaiheessa mukana olleiden urheilijoiden minimitavoitesummat on saavutettu. Rahaa on kerätty jo lähes 20 000 euroa ja sivuilla on vieraillut yli 30 000 käyttäjää.

Kiriringin perustajat iloitsevat siitä, että palvelun avulla yhä useampi urheilijatoivo voi harjoitella ammattimaisesti: ”Kiririnki on mielestäni pystynyt tuomaan todellisen kanavan pinnalle pyrkivien urheilijoiden ja suuren yleisön kohtaamiseen sekä urheilijoiden ammattimaisen harjoittelun mahdollistamiseen”, palvelun toinen perustaja ja idean isä Ville Simola sanoo.

”Kiriringin avulla urheilija voi ottaa rahoituksen hakemisen omiin käsiinsä: kuka tahansa huipulle tähtäävä urheilija voi perustaa palveluun profiiliin, kunhan luo fanituotteet sekä tekee itsestään ja tavoitteistaan esittelyvideon.”

Uudenlainen kanava fanien ja urheilijoiden kohtaamiseen

Kiririnki on täysin uudenlainen kanava fanien ja urheilijoiden kohtaamiseen ja toimintaan yhteisen tavoitteen puolesta. Palvelu toimii jo kansainväliseksikin trendiksi nousseen yhteisörahoituspalvelun (crowdfunding) periaatteiden mukaisesti. Perusperiaate on yksinkertainen. Kukin voi valita tukemansa urheilijan ja rahasumman itse Kiriringin nettiportaalista. Vastineeksi he saavat urheilijoiden fanituotteita, tai yritysten ollessa kyseessä, esimerkiksi mainospaikkoja kilpailijoiden tekstiileistä. Urheilijan tavoitteiden toteutumista voi seurata reaaliaikaisesti sivun tavoitelaskurin avulla.

Yhteisön urheilijalta ostamista fanituotteista tuleva tuotto ohjataan suoraan urheilijalle ilman välikäsiä. Palvelun ylläpitoon varataan vain 10 % kokonaissummasta.

Kiririnki etsii mukaan uusia urheilijoita

Kiririnki on avoin alusta urheilijoille: rahoitusta hakemisen voi aloittaa helposti perustamalla profiilin sivustolle. Nyt käynnissä onkin uusien urheilijoiden etsintä: ”Haemme mukaan urheilijoita, jotka haluavat nostaa itsensä seuraavalle tasolle. Kaikki urheilijat ja joukkueet, jotka kilpailevat vähintään SM-tasolla ja tähtäävät huipulle ovat tervetulleita mukaan. Esittelemme uusia urheilijoita sivulla jatkuvasti”, palvelun perustajat Ville Simola ja Arto Väisänen linjaavat. ”Esittelyvideon ja fanituotteiden suunnitteleminen ei ole vaikeaa; apuna voi käyttää omia kontakteja tai ottaa yhteyttä suoraan meihin”.

Palvelu urheilijoilta urheilijoille

Kiriringin perustajat Ville Simola ja Arto Väisänen ovat itsekin entisiä urheilijoita, jotka ovat seuranneet suomalaisen urheilun tilaa koko ikänsä niin kentältä kuin kentän laidalta.

”Halusimme mahdollistaa sen, että myös uudet lupaavat urheilijat saavat näkyvyyttä ja parempia harjoitusolosuhteita. Samalla tahdoimme luoda nykyaikaisen vaihtoehdon perinteisen urheilusponsoroinnin vastapainoksi nostamalla internetin keskeiseen rooliin ja tarjoamalla myös sponsoreille aktiivisen väylän etsiä yhteistyökumppaneita urheilijoista. Mukaan pyydettiin yrityksiä, jotka jakavat saman vision suomalaisen urheilukulttuurin muokkaamisesta. Perustajapartnereiksi liittyivät KoppiCatch-yrityskiihdyttämö ja Family Inc. -mainostoimisto”, Simola kertoo Kiriringin taustoista.

Lisätiedot: Ville Simola, puh. 0440 700 520, ville@kiririnki.fi

www.kiririnki.fi