• Klarna Bank AB (publ)/

Black Weekin kasvu jatkuu: Suomessa verkko-ostaminen kasvanut 14 % alennusviikon ensimmäisten päivien aikana – eniten ostetaan Pohjanmaalla ja Lapissa

Lue alkuperäinen

Helsinki, 23. marraskuuta – Verkko-ostamisen ja maksupalveluiden markkinajohtaja Klarna julkaisee 21.-29.11. välillä jatkuvasti päivittyvää ostodataa Black Weekin kehittymisestä. Tiedot perustuvat Klarnan omaan ostodataan Suomesta ja maailmalta.

Black Weekin ensimmäisten päivien ostodatasta nousee esille muun muassa:

• Maanantaina verkko-ostaminen kasvoi Suomessa 15 prosenttia, tiistaina 13 prosenttia ja jo 30 prosenttia keskiviikko-iltaan mennessä vuoden 2021 Black Week -alennusviikkoon verrattuna
  • Aktiivisimpia ostajia ovat olleet naiset: 78 prosenttia alkuviikon verkko-ostoksista oli naisten tekemiä ja vain 22 prosenttia miesten
  • Suomalaiset ovat maanantain ja keskiviikon välisenä aikana ostaneet eniten kodin ja puutarhan tuotteita, koruja ja asusteita, sekä viihdettä.
  • Eniten alennusviikon alussa ovat ostaneet 25-40 vuotiaat (41 %) ja 41-56 vuotiaat (35 %)
  • Eniten alennusviikon alussa on ostettu Pohjanmaalla ja Lapissa

Klarnan oman ostodatan lisäksi yhtiö toteutti loka-marraskuussa yhteistyössä tutkimusyhtiö Dynatan kanssa Black Friday ja Cyber Monday -tutkimuksen, josta selviää, että 60 prosenttia suomalaisista aikoo todennäköisesti (45 %) tai varmasti (15 %) ostaa jotain Black Weekin alennusmyynneistä. Tutkimuksen mukaan 18-26-vuotiaista jopa 79 prosenttia uskoo hyödyntävänsä Black Weekin alennusmyynnit, ja myös vanhimmasta sukupolvesta liki puolet (41 prosenttia 58-76-vuotiaista) uskoo tekevänsä Black Weekin aikana ostoksia.

Lähes puolet suomalaisista (45 %) aikoo ostaa Black Fridayna enemmän verkosta, kuin kivijalkamyymälöistä ja liki puolet (42 %) uskoo ostavansa enemmän verkosta kuin viime vuonna. Verkon vetovoimaa lisäävät helpompi hintavertailu (79 %), laajempi valikoima (78 %), ajansäästö (76 %)  ja monipuolisemmat maksuvaihtoehdot (75 %).

Black Week 21.–23.11. ostodata

Huom.
YOY: verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuosi sitten
Indeksi (100): edustaa joko keskimääräistä lukua tai lähtötilannetta kontekstista riippuen (alueet = verrattuna kansalliseen keskiarvoon

Mittari Suomi
Kasvua Black Weekillä YoY 14 %
Suosituimmat tuotekategoria  Koti ja puutarhaKorut ja asusteetViihde
Osuus ostoksista ikäryhmän perusteella
18-24 v 10 %
25-40 v 41 %
41-56 v 35 %
57+ 14 %
Ikäryhmä, jolla eniten kasvua keskiverto ostopäivään verrattuna 41-56 v

Suosituimmat tuotekategoriat ikäryhmän perusteella
18-24v Vapaa-aika, urheilu ja harrastuksetKoti ja puutarhaKorut ja asusteet
25-40v Vaatteet ja kengätKorut ja asusteet Koti ja puutarha
41-56v Vaatteet ja kengätKorut ja asusteet Koti ja puutarha
57+ Vaatteet ja kengätKorut ja asusteet Koti ja puutarha
Osuus ostoksista sukupuolen perusteella
Mies 22 %
Nainen 78 %
Suosituimmat tuotekategoriat sukupuolen perusteella
Mies Vaatteet ja kengätKorut ja asusteetElektroniikka
Nainen Koti ja puutarhaVapaa-aika urheilu ja harrastuksetKorut ja asusteet
Shoppailun aktiivisuus väkilukuun suhteutettuna* Suosituimmat tuotekategoriat
Pohjanmaa 135 Viihde
Lappi 132 Vapaa-aika, urheilu & harrastukset
Uusimaa 110 Kauneus ja terveys
Varsinais-Suomi 102 Viihde
Pohjois-Pohjanmaa 102 Vapaa-aika, urheilu & harrastukset
Keski-Pohjanmaa 100 Korut ja asusteet
Satakunta 100 Korut ja asusteet
Kainuu 99 Elektroniikka
Keski-Suomi 93 Lasten tarvikkeet
Pohjois-Karjala 90 Elektroniikka
Pirkanmaa 89 Viihde
Kanta-Häme  89 Korut ja asusteet
Kymenlaakso 89 Korut ja asusteet
Etelä-Pohjanmaaa 89 Korut ja asusteet
Pohjois-Savo 84 Korut ja asusteet
Etelä-Savo 82 Lasten tarvikkeet
Päijät-Häme 79 Kauneus ja terveys
Etelä-Karjala 78 Vapaa-aika, urheilu & harrastukset
Ahvenanmaa 16
Viihde

*(indeksi 100 = keskiarvo Suomessa)

Klarnan oma ostodata – Klarna julkaisee 21.-29.11. välillä jatkuvasti päivittyvää ostodataa Black Weekin kehittymisestä. Tiedot perustuvat  maksupalveluiden ja verkkoshoppailun markkinajohtajan Klarnan omaan poikkeukselliseen määrään dataa Suomesta ja maailmalta.

Black Friday & Cyber Monday -kyselytutkimus – Tutkimustoimisto Nepan kanssa loka-marraskuussa 2022 toteutettuun Black Friday & Cyber Monday -tutkimukseen vastasi 1007 suomalaista ja yhteensä 17 000 kuluttajaa 17 eri maassa.

Yhteydenotot:
Klarna Press Office, press@klarna.com

Klarnasta:
Vuodesta 2005 lähtien Klarna on pyrkinyt uudistamaan vähittäispankkialan. Klarnalla on yli 150 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yritys välittää päivittäin kaksi miljoonaa maksutapahtumaa. Klarna vastaa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin auttamalla heitä säästämään aikaa ja rahaa sekä hallitsemaan omaa talouttaan. Yli 450 000 globaalia partneria, kuten H&M, Saks, IKEA, Expedia Group ja Nike, on ottanut käyttöön Klarnan innovatiivisen teknologian tarjotakseen saumattoman shoppailukokemuksen niin verkkokaupassa kuin fyysisessä myymälässä. Yli 6000 ihmistä työllistävä Klarna on aktiivinen 45 markkinalla. Lisää tietoa löydät osoitteesta Klarna.com.