Joka kolmas suomalainen valitsee Klarnan

Kolmannes täysi-ikäisistä suomalaista on käyttänyt Klarnan verkkomaksupalveluita. Verkossa maksamisen täytyy olla helppoa ja turvallista, jotta kuluttaja jaksaa viedä ostoksensa loppuun saakka. Kauppiaille samat ominaisuudet ovat yhtä tärkeitä.

Yli 30 prosenttia täysi-ikäisistä suomalaisista on käyttänyt verkko-ostoksiinsa Klarnan tarjoamia verkkomaksuratkaisuja. Tämä on 1,3 miljoonaa uniikkia suomalaista kuluttaja-asiakasta. Klarnan verkkomaksuratkaisu on Suomessa käytössä yli 1 000 verkkokaupassa, joista moni on suurimpia Suomessa toimivia verkkokauppoja, kuten Verkkokauppa.com, cdon.com, discshop.fi ja nelly.com.

”Kuluttaja haluaa verkkokaupalta helppoutta, turvallisuutta ja kunnon palvelua – ne lisäävät verkkokaupan vetovoimaa. Lukuisat tunnukset eri verkkokauppoihin ja pankkitunnusten tai luottokortin hakeminen kesken ostoksen saattaa keskeyttää ostotapahtuman kokonaan. Kauppiaat taas haluavat luotettavan ja helppokäyttöisin verkkokaupan, joka toimii kaikissa päätelaitteissa ja palvelee kuluttajien toiveita. Kummallekin osapuolelle on tärkeää, että verkkokaupassa on tarjolla kaikki olennaiset maksuvaihtoehdot sujuvasti ja mutkattomasti riippumatta siitä, maksaako tietokoneella tai vaikka älypuhelimella”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth kertoo.

”Suomessa on keskusteltu vähittäiskaupan nykykehityksen yhteydessä paljon verkkokaupan roolista, jota on syytetty jopa vähittäiskaupan alamäestä. Kyseessä ei kuitenkaan ole toisiaan poissulkevat myyntikanavat: parhaimmillaan kivijalkakauppa ja verkkokauppa tukevat toisiaan, mutta myös verkkokaupan kehitykseen pitää panostaa. Kauppiaiden pitäisikin lähestyä kuluttajaa monikanavaratkaisulla, jossa kivijalka ja verkkokauppa pelaavat saumattomasti yhteen ja palvelevat ensisijaisesti kuluttajaa”, Ehrnrooth sanoo.

”Suomessa murehditaan turhaan ulkomaisten verkkokauppojen ylivallasta ja verkkokauppakuluttajien karkaamisesta ulkomaille. Ei tarkoitus ole matkia ulkomaisten verkkokauppojen toteutuksia, vaan suunnata katse tulevaisuuteen ja löytää omat ratkaisumme, jotka perustuvat kuluttajien tarpeiden ratkaisemiseen. Verkossa tavoitetaan myös uusia asiakkaita kansainvälisesti, joten edessä on vain mahdollisuuksia”, Ehrnrooth toteaa.

Kuluttajan tulee olla täysi-ikäinen käyttääkseen Klarnan maksupalvelua.

Klarna tarjoaa turvallisia ja helppoja maksuratkaisuja yli 18 000 verkkokaupalle ja yli 13 miljoonalle kuluttaja-asiakkaalle Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa. Klarna perustettiin vuonna 2005 tavoitteenaan tehdä verkossa ostamisesta turvallisempaa ja helpompaa. Klarnan palveluiden ydin on tilauksen maksaminen jälkikäteen, jolloin kuluttaja saa tuotteen ensin ja maksaa vasta myöhemmin. Samalla Klarna kantaa luotto- ja petosriskit verkkokauppiaan puolesta. Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä: kahdeksassa vuodessa se on kasvanut työllistämään 900 henkeä kahdeksassa maassa. Suomessa Klarna työllistää 12 henkeä.