Klarna tutki: joulukauppa verkossa kasvaa entisestään

Report this content

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia suomalaisesta aikoo tehdä tänä vuonna jouluostoksia verkossa tänä vuonna. Keskimäärin vastaajat aikovat käyttää ostoksiin verkossa 221 euroa. Kaksi kolmesta suomalaisesta aikoo tehdä ostoksia kotimaisista verkkokaupoista. Logistiikkatoimija Bring ja verkkomaksupalveluita tarjoava Klarna haastattelivat suomalaisia heidän aikeistaan tehdä jouluostoksia.

”Arvioimme, että suomalaiset tekevät jouluostoksia verkosta yli 600 miljoonalla eurolla. Laaja valikoima, selkeät tiedot tuotteiden saatavuudesta, ajansäästö ja mahdollisuus tehdä ostokset kellonajasta riippumatta tukevat verkkokauppaa”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Verkossa tehtyjen jouluostosten euromäärä on kasvanut jo useamman vuoden.

”Verkkokaupasta on tullut luonnollinen osa joulukauppaa. Ennustamme, että joulukauppa verkossa on suurempaa kuin kivijalkamyymälöissä kahden tai kolmen vuoden kuluttua. Olemme nopeasti tottuneet helppouteen, laajaan valikoimaan ja saatavuuteen vuorokaudenajasta riippumatta. Verkkokaupassa on myös mahdollista maksaa haluamallaan tavalla ja saada tuotteet toimitettuna juuri siten kuin itse haluat, joustavasti”, Bringin verkkokauppajohtaja Johan Holgersson kertoo.

Moni tekee ostoksia aivan lähiaikoina – yli kuukausi ennen joululahjojen avaamista – rauhassa ennen joulustressin puhkeamista. 80 prosenttia vastaajista haluaa mahdollisuuden vaihtaa joululahjat vielä tammikuussa. Siksi pidennetty vaihto- ja palautusaika on tärkeää kuluttajille.

”Verkkokauppojen täytyy tarjota joustavat vaihto- ja palautusajat erityisesti joulukaupan ostoksiin. Kuluttajat odottavat, että vaihto ja palautus onnistuvat tavallista myöhemmin myös verkkokaupoissa, samalla tavalla kuin useimmissa kivijalkamyymälöissä joulun aikaan”, Ehrnrooth muistuttaa.

Näin suomalaiset tekevät ostoksia verkossa jouluna:

• Keskimääräinen suomalainen käyttää 221 euroa joululahjoihin verkossa. Miehet käyttävät enemmän rahaa kuin naiset. Ikäryhmä 40–59-vuotiaat käyttävät eniten rahaa joululahjoihin netissä.
  • 70 % aikoo ostaa joululahjansa 20.11.–15.12. välisenä aikana.
  • 80 % odottaa, että voi palauttaa verkosta ostetut joululahjat vielä tammikuussa.
  • 70 % aikoo tehdä ostoksia suomalaisissa verkkokaupoissa.
  • 10 % aikoo ostaa joululahjat verkosta älypuhelimella tai tabletilla.

Vinkkejä turvallisiin jouluostoksiin verkossa:

• Tarkasta, että verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden toimittaa lahjan suoraan lahjan saajalle.
  • Tarkasta verkkokaupan palautusoikeudet, jotta on mahdollistaa palauttaa joululahja myös jouluaaton jälkeen.
  • Tarkasta verkkokaupan vaihto-oikeudet, jotta vältyt yllätyksiltä, mikäli haluat vaihtaa tai palauttaa joululahjan.
  • Tarkasta verkkokaupan toimitusajat, jotta voit olla varma, että joululahja tulee perille ajoissa jouluksi. Mikäli teet ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista, tämä on erityisen tärkeää.
  • Mikäli olet myöhässä, moni verkkokauppa tarjoaa pikatoimituksia.

Kaikki luvut ovat Posten Norgen verkkokauppatilastoista vuoden 2015 kolmannelta vuosineljännekseltä sekä Klarnan ja Bringin tekemästä tutkimuksesta.

Lisätietoja:

Casimir Ehrnrooth
Suomen maajohtaja
Klarna Oy
casimir.ehrnrooth@klarna.com
+358 500 702 988

Klarna

Klarna on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ideanaan yksinkertaistaa maksaminen. Avullamme kuluttaja saa ensin tuotteet ja maksaa ne vasta myöhemmin. Me myös kannamme kauppiaan puolesta luotto- ja petosriskit. Tänä päivänä Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä.

Vuonna 2014 yhdistimme voimamme SOFORTin kanssa. Yhdessä muodostamme Klarna Groupin, Euroopan johtavan maksuratkaisujen tarjoajan. Klarna Groupilla on yli 1 200 työntekijää, ja se toimii 18 markkinalla. Palvelemme 35 miljoonaa kuluttajaa ja yli 50 000 kauppiasta. Tavoitteemme on olla maailman suosituin maksutapa.

www.klarna.fi

Avainsanat: