Klarna tutki: mobiiliverkkokauppa kasvaa vauhdilla Pohjoismaissa

Klarnan tutkimus Pohjoismaiden verkkokaupasta kertoo, että 60 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista tekee ostoksia verkossa joka kuukausi ja että mobiiliverkkokauppa kasvaa huimaa vauhtia.

Klarnan tutkimuksen mukaan suurin osa verkkokauppojen ostotapahtumista tehdään yhä tietokoneella, mutta tapahtumien määrä on vähentynyt. Klarnalla maksetuista ostotapahtumista 56 prosenttia tehtiin tietokoneella tämän vuoden huhti–kesäkuussa, kun viime vuonna vastaavaan aikaa osuus oli 69 prosenttia Pohjoismaissa.

Matkapuhelimella tehtyjen ostotapahtumien määrä kasvaa. Klarnalla maksetuista ostotapahtumista 31 prosenttia tehtiin matkapuhelimella tämän vuoden huhti–kesäkuussa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan osuus oli vain 17 prosenttia. Tablettien osuus on pysynyt vuoden takaisella tasolla. Tietokoneisiin ja matkapuhelimiin verrattuna tableteilla tehtyjen ostosten määrä on pieni.

Alle 26-vuotiaiden ostotapahtumista 42 prosenttia on tehty matkapuhelimella. 66–75-vuotiaiden keskuudessa vain 6 prosenttia ostotapahtumista on tehty matkapuhelimilla. Mobiililaitteilla tehtyjen ostotapahtumien määrä kasvaa iltakuudesta eteenpäin.

"Mobiilikauppa kasvaa voimakkaasti. Kauppiaiden täytyy suunnitella kauppansa toimimaan päätelaitteesta riippumatta ja jatkossa kehittää niitä ensisijaisesti mobiililaitteilla käytettäväksi, erityisesti maksutapojen näkökulmasta”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth kertoo.

Huijaukset pelottavat, puolet haluaa maksaa jälkikäteen

95 prosenttia pohjoismaalaisista kuluttajista pelkää verkkohuijauksia ja -petoksia. Keskimäärin kuitenkin vain 16 prosenttia kertoo joutuneensa huijatuksi. Puolet kuluttajista haluaakin maksaa tuotteet vasta toimituksen jälkeen.

"Verkkokaupan asiakas haluaa maksaa jälkikäteen, jotta ei tule huijatuksi. Kauppiaiden kannattaa rakentaa luottamusta maksutapojen lisäksi myös perusteellisilla tuotetiedoilla ja hyvällä viestinnällä”, Ehrnrooth sanoo.

”Kun 60 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista tekee ostoksia verkossa joka kuukausi, on verkkokaupan helppoudella ja luotettavuudella valtava merkitys verkkokaupan kasvattamisessa.”

Suomalaisista 52 prosenttia tekee ostoksia verkossa kuukausittain, mikä on vähiten muihin Pohjoismaihin verrattuna. Ruotsi johtaa verkkokauppatilastoissa.

Korttimaksu ja lasku suosituimmat maksutavat

Korttimaksu on suosituin Tanskassa, kun taas ruotsalaiset maksavat mieluiten laskulla.

Suomalaiset eroavat muista pohjoismaalaisista siinä, että heistä kolmannes maksaa ensisijaisesti suoraveloituksella pankin kautta. Tanskassa ja Norjassa vain 2–3 prosenttia käyttävät suoraveloitusta.

Lähes 90 prosenttia kuluttajista on joskus jättänyt suunnitellut ostokset tekemättä. Puolet kuluttajista jättää ostokset verkkokaupan koriin liian korkeiden toimituskulujen vuoksi.

Pohjoismaissa suosituimmat tuoteryhmät verkko-ostoksissa ovat liput ja matkat sekä vaatteet. Suomi eroaa muista Pohjoismaista, sillä meillä ostetaan puolet vähemmän konserttilippuja, kun taas kodinkoneet ja elektroniikkatuotteet ovat selvästi suosituimpia verkko-ostoksia. Jopa 41 prosenttia suomalaisista on ostanut verkosta kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa verrattuna reiluun 20 prosenttiin muissa maissa.

Klarna keräsi tiedot tutkimukseen CINT-tutkimuspaneelin avulla. Tutkimukseen vastasi noin 4 000 ruotsalaista, tanskalaista, suomalaista ja norjalaista kuluttajaa. Vastaajat jakautuivat tasaisesti iän ja tulojen perusteella.

Tutkimus on liitteenä ja ladattavissa osoitteessa https://www.klarna.com/reports/verkkokaupan-trendit-2015.

Klarna on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ideanaan yksinkertaistaa maksaminen. Avullamme kuluttaja saa ensin tuotteet ja maksaa ne vasta myöhemmin. Me myös kannamme kauppiaan puolesta luotto- ja petosriskit. Tänä päivänä Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä.

Vuonna 2014 yhdistimme voimamme SOFORTin kanssa. Yhdessä muodostamme Klarna Groupin, Euroopan johtavan maksuratkaisujen tarjoajan. Klarna Groupilla on yli 1 200 työntekijää, ja se toimii 18 markkinalla. Palvelemme 35 miljoonaa kuluttajaa ja yli 50 000 kauppiasta. Tavoitteemme on olla maailman suosituin maksutapa.