Näin teet turvallisesti jouluostoksia netissä

Kaupan Liiton mukaan joka neljäs suomalainen suunnittelee tekevänsä jouluostoksia verkossa. Kuten kivijalkakaupassakin on verkkokaupat hyvä ”haistella” etukäteen ennen sisään astumista ja ostamista. Verkkokaupan maksuratkaisuja tarjoava Klarna kokosi vinkkejä, jotka kuluttajien kannattaa ottaa huomioon voidakseen tehdä turvallisesti verkko-ostoksia.

1. Tutki taustat. Netissä on lukuisia sivustoja, jossa muut kuluttajat kommentoivat verkkokauppiaita, jotka ovat paljastuneet huijareiksi. Nopealla haulla verkossa nämä kauppiaat yleensä paljastuvat.

2. Varmista, että yrityksen yhteystiedot ja osoite vastaavat sitä, mitä yritys sanoo olevansa.

3. Tarkista, että verkkokaupalla on luotettava verkkokauppasertifikaatti, joka takaa turvalliset ostokset. Verkkosivu, joka on liitetty ketjuorganisaatioiden turvallisemman verkkokaupan ohjelmaan, lisää verkkokaupan luotettavuutta.

4. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Luultavasti se onkin. Muista, että vaikka verkosta voi löytää hyvin edullisia tuotteita, liian matalien hintojen pitäisi olla varoitusmerkki.

5. Valitse maksuvaihtoehto, jossa voit maksaa tuotteen vasta toimituksen jälkeen. Näin pystyt varmistamaan, että saat oikeat tuotteet ja että tuotteet ovat ehjiä.

6. Varmista, että maksamiseen siirryttäessä on internetin yhteyslaatuna suojattu https.

”Jos voisin antaa yhden neuvon, ohjeistaisin varmistamaan, että saat tuotteen ennen kuin maksat sen. Älä osta sikaa säkissä!” Klarnan verkkokauppa-asiantuntija Fredrik Lennström sanoo.

Fredrik Lennström
Verkkokauppa-asiantuntija
Klarna AB

Klarna tarjoaa turvallisia ja helppoja maksuratkaisuja yli 18 000 verkkokaupalle ja yli 13 miljoonalle kuluttaja-asiakkaalle Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa. Klarna perustettiin vuonna 2005 tavoitteenaan tehdä verkossa ostamisesta turvallisempaa ja helpompaa. Klarnan palveluiden ydin on tilauksen maksaminen jälkikäteen, jolloin kuluttaja saa tuotteen ensin ja maksaa vasta myöhemmin. Samalla Klarna kantaa luotto- ja petosriskit verkkokauppiaan puolesta. Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä: kahdeksassa vuodessa se on kasvanut työllistämään 850 henkeä kahdeksassa maassa. Suomessa Klarna työllistää 12 henkeä. Klarnan liikevaihto oli yli 1,1 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2012.