• Klarna Oy/

Verkkokaupan alkuvuosi Suomessa 2015: Naisille elektroniikkaa, hopeasurffaajille aikuisviihdettä

Alkuvuonna 2015 Suomessa verkko-ostaminen painottui viihteeseen, vaatteisiin ja ulkoiluun. Naiset tekevät verkon vaateostokset, mutta ostavat yhä enemmän elektroniikkaa. Vanhemmista ikäluokista yli 85-vuotiaat ovat löytäneet verkko-ostamisen, erityisesti aikuisviihdetuotteissa. Sydäntalven ostot painottuivat viihteeseen, kesää kohti vaatteisiin ja ulkoiluun.

Suomalaisen vuoden 2015 tammi-kesäkuun verkko-ostosten huippukategoriat olivat:

Kategoria 1–6/2015, % huippu-kategorioiden ostoksista 1–6/2014,% huippu-kategorioiden ostoksista Muutos 2015 vs 2014(%-yksikköä)
Viihde (sis. mm. kirjat) 30 % 40 % -10
Nuorisovaatteet ja -kengät 21 % 21 % 0
Urheilu ja ulkoilu 14 % 9 % + 5
Elektroniikka 10 % 6 % + 4
Vaatteet ja kengät 9 % 9 % 0
Aikuisviihdetuotteet 4 % (0) (+4)
Lastenvaatteet ja -hoitotuotteet 4 % 2 % + 2
Reseptisilmälasit 4 % (0) (+4)
Erityiskaupat (sis. mm. tekstiilit, kodintuotteet, terveys- ja hoitotuotteet) 3 % 6 % -3
Reseptivapaat aurinkolasit ja piilolinssit 1 % (0) (+1)

Huippukategoriat kattoivat suurimman osan kaikista Klarnan kautta tehdyistä verkko-ostoksista Suomessa vuoden 2015 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Verrattuna vuoden 2014 ensimmäiseen vuosipuoliskoon verkosta ostaminen on kasvanut selvästi elektroniikassa, urheilu- ja ulkoiluvälineissä sekä lastenvaatteissa ja hoitotuotteissa. Ehkä yllättäen viihteen ostaminen verkosta on vähentynyt. Siitä huolimatta viihde on edelleen verkosta eniten ostetuin tuoteryhmä. Uusimmat kärkikategorioiden joukkoon nousseet tuoteryhmät verkko-ostamisessa ovat reseptisilmälasit, reseptivapaat aurinkolasit ja piilolinssit sekä aikuisviihdetuotteet.

”Mielenkiintoista on, että, huolimatta koleasta alkukesästä urheilu- ja ulkoilukategorian verkko-ostot kasvoivat viisi prosenttiyksikköä. Viihteen rinnalle verkkokauppaostoksissa kiilasivat urheilu- ja ulkoilutuotteet. Aika näyttää, heijastaako tämä ihmisten lisääntyvää kuntoilutrendiä vai urheilu- ja ulkoiluostosten siirtymistä verkkoon”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Naiset siirtymässä verkko-ostamiseen myös elektroniikassa

Monessa tuotekategoriassa ennakkomielikuvat osoittautuvat oikeaksi, mutta yllätyksiäkin löytyy.

Vaatteiden ja kenkien verkkokaupan osalta kategorian ostoksista 84 % on naisten tekemiä. Urheiluvaatteiden osalta ero on pienempi, mutta silti naisten dominoimaa (67 % naiset, 33 % miehet) Suurin ero sukupuolten välisissä verkko-ostoissa löytyy kategoriassa lastenvaatteet ja hoitotuotteet. Peräti 94 % verkko-ostoksista lasten vaatteiden ja hoitovälineiden kategoriassa on naisten tekemiä ja vain 6 % miesten.

”Vaikka trendi on, että tuoreet isät jäävät yhä useammin kotiin, tämä ei vielä heijastu hoitotuotteiden verkko-ostokäyttäytymisessä. Se vaikuttaa vielä olevan äitien tonttia”, Ehrnrooth sanoo.

Miesten vaikutus verkkokaupassa näkyy elektroniikan ja viihteen osalla. Ero on kuitenkin pieni esimerkiksi elektroniikka-kategoriassa (59 % miehet, 41 % naiset).

”Naisten prosentuaalinen osuus elektroniikan ostamisessa on sama kuin koko vuonna 2014. Mutta koska absoluuttisesti verkko-ostaminen elektroniikassa on lähes kaksinkertaistunut, on naisten tekemien elektroniikkaostosten määrä verkossa kasvanut”, Ehrnrooth toteaa.

Hopeasurffaajat ostavat aikuisviihdettä verkosta

Vuoden 2015 tammi–kesäkuussa huippukategorioissa ostajat olivat pitkälti ikäryhmät 26–35 ja 36–45. Esimerkiksi viihdekategoriassa 26–45-vuotiaat tekivät 54 % ostoksista. Reseptisilmälaseissa osuus on jopa 59 %.

Vanhemmissa ikäluokissa eli ns. hopeasurffaajissa oli havaittavissa selkeä jako. Huippukategorioissa 76–85-vuotiaat tekivät ainoastaan 0,2 % ostoksista. Sitä vastoin yli 85-vuotiaat tekivät 6 % ostoksista. Ehkä yllättävin löydös on, että yli 85-vuotiaat ostivat aikuisviihdetuotteista 14 %, joka on lähes yhtä paljon kuin 36–45-vuotiaat (15 %) ja jopa enemmän kuin 46–55-vuotiaat (9 %).

”Ikävuoden 56 jälkeen näyttää tapahtuvan selkeä pudotus verkkokaupoista ostamisessa. Toisaalta yli 85-vuotiaat ovat löytäneet verkkokaupan. Mielestäni tämä kertoo siitä, että perinteinen kuluttajien jako ikäluokittain ei enää toimi. Ei voi ajatella, että verkkokauppa on nuorille ja kauppaliike vanhemmille. Monikanavaisuus on kauppiaille entistä tärkeämpää”, Ehrnrooth sanoo.

Sydäntalvi vs. loppukevät: talvella viihdettä, kesäksi ulkoasua

Sydäntalven verkko-ostamista dominoi viihde. Tammi-helmikuussa keskimäärin 33 % ostoksista oli tätä kategoriaa. Viihteen osuus alkoi laskea kevättä kohti, kun samanaikaisesti vaatteiden osto sekä urheilu- ja ulkoiluvälineiden hankinta alkoi kasvaa. Reseptisilmälasien ostot ajoittuivat pääasiassa maalis- ja kesäkuulle. Aurinkolasien hankinnassa tuli piikki kesäkuussa.

”Jos pieni tulkinta verkko-ostamisen perusteella sallitaan, suomalaiset istuvat sydäntalven sisällä lukien ja pelaten. Kesää kohti aletaan sitten panostaa ulkona liikkumiseen ja pukeutumiseen. Kehnosta alkukesän säästä huolimatta aurinkolasien myynti verkossa lähti kesäkuussa liikkeelle vahvasti”, Ehrnrooth

Luvut ovat Klarnan tilastojen lukuja ajanjaksolta 1.1.–30.6.2015 Klarna-verkkokauppojen ostoksista Suomessa. Klarnalla on Euroopassa yli 35 miljoonaa kuluttaja-asiakasta, ja yli 50 000 eurooppalaista verkkokauppaa käyttää Klarnaa.

Klarna on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ideanaan yksinkertaistaa maksaminen. Avullamme kuluttaja saa ensin tuotteet ja maksaa ne vasta myöhemmin. Me myös kannamme kauppiaan puolesta luotto- ja petosriskit. Tänä päivänä Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä.

Vuonna 2014 yhdistimme voimamme SOFORTin kanssa. Yhdessä muodostamme Klarna Groupin, Euroopan johtavan maksuratkaisujen tarjoajan. Klarna Groupilla on yli 1 200 työntekijää, ja se toimii 16 markkinalla. Palvelemme 35 miljoonaa kuluttajaa ja yli 50 000 kauppiasta. Tavoitteemme on olla maailman suosituin maksutapa.