• Knauf Insulation/

YK:n ilmastokokous COP16 Cancunissa Knauf Insulation vaatii hallituksia lopettamaan merkityksettömän yksimielisyyden energiatehokkuudesta

Report this content

Maailman johtaviin eristealan yrityksiin kuuluva Knauf Insulation[I] on vaatinut ensi viikolla Cancunissa tapaavia valtioita lopettamaan energiatehokkuutta koskevan "merkityksettömän yksimielisyyden".

“Jos valtiot haluavat tosissaan tuoda uutta energiaa kansainvälisiin ilmastoneuvotteluihin, energiatehokkuuteen on alettava suhtautua vakavasti”, totesi Tony Robson, Knauf Insulationin toimitusjohtaja ja hiljattain perustetun European Alliance to Save Energy -organisaation EASE:n puheenjohtaja[II].

Energiatehokkuudella voitaisiin saavuttaa valtavia hiilisäästöjä kaikilla aloilla. Samalla saataisiin kustannussäästöjä ja joukoittain uusia työpaikkoja. Pelkästään Euroopassa 20 prosentin energiatehokkuustavoitteeseen pääseminen vuoteen 2020 mennessä synnyttäisi yli miljoona työpaikkaa. Tämä pätee erityisesti rakennuksiin, jotka kuluttavat 40 prosenttia maailman energiasta eli potentiaalinen säästö on valtava.

Knauf Insulationin mukaan rakennusten päästöjä voitaisiin leikata 80 prosenttia jo olemassa olevilla energiatehokkuusratkaisuilla. Vaikka poliitikot ja päättäjät puhuvat energiatehokkuuteen panostamisen tärkeydestä, puheista seuraa harvoin tarvittavia toimenpiteitä.

Knauf Insulation vaatii Cancuniin kokoontuvia ministereitä ja valtuuskuntien johtajia tutustumaan energiatehokkuusalaan matalahiilisen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Rakentamisessa energiatehokkuus tarkoittaisi lähes nollaenergiatason rakennusmääräysten laatimista uusille rakennuksille ja suunnitelmia kaikkien rakennusten remontoimisesta lähes nollaenergiatasoisiksi vuoteen 2050 mennessä. Vaikka haastava tavoite vaatiikin rahoitusta ja koulutuksen lisäämistä, se toisi uutta energiaa talouteen, loisi lisää työpaikkoja ja suojelisi nousevien energiakustannusten vaikutuksilta.

“Haluan, että kaikki Cancunissa tapaavat sekä kehittyneet että kehittyvät valtiot tunnustavat sen tosiseikan, että rakennukset eivät muutu hiilipäästöttömiksi itsestään. Markkinahäiriöt voidaan korjata ja energiatehokkaista rakennuksista saadaan poikkeuksen sijaan normi ainoastaan voimakkailla toimilla, muun muassa kieltämällä energiasyöpöt rakennukset lailla”, Robson totesi YK:n ilmastokokouksessa Cancunissa.

“Hinta on niin suuri, etten vieläkään oikein usko, ettei asian eteen tehdä enempää”, hän lisäsi. “McKinseyn laatima kasvihuonepäästöjen alentamisen kustannuskäyrä[III] on osoittanut, miten uskomaton vaikutus rakennusten energiatehokkuudella ja nimenomaan eristämisellä on kustannus- ja hiilisäästöihin. Euroopan osalta vuotuinen energiasäästö olisi 270 miljardia euroa ja 460 miljoonaa hiilidioksiditonnia, jos siirtyttäisiin energiasyöpöistä rakennuksista matalaenergiataloihin. Jos päästäisiin lähelle nollaenergiarakentamista, säästöt kasvaisivat entisestään”, Robson totesi lopuksi.

[I] Knauf Insulation kuuluu maailman suurimpiin ja nopeimmin kasvaviin eristealan yrityksiin. Knauf-konserniin kuuluva Knauf Insulation valmistaa monipuolisia eristeratkaisuja rakennuksiin ja teollisuuden tarpeisiin.

[II] Tony Robson valittiin EASE:n puheenjohtajaksi 10. marraskuuta. EASE:n tavoitteena on varmistaa, että Euroopan päättäjät käsittävät energiatehokkuuden merkityksen yhteiskunnan hyvinvoinnille. EASE:n perustamishetkellä hallitukseen kuuluu esimerkiksi Siemens, Danfoss, Schneider Electric ja Knauf Insulation.

[III] http://www.mckinseyquarterly.com/A_cost_curve_for_greenhouse_gas_reduction_1911

For more information or to arrange an interview with Tony Robson, please contact:
Helena Lind, press contact Knauf Insulation
Tel: +46 31 10 71 76, + 46 703-42 08 03