Kojamo julkistaa vihreän rahoituksen viitekehyksen (Green Finance Framework)

Kojamo Oyj Mediatiedote 15.3.2021 klo 14.00

Kojamo julkistaa vihreän rahoituksen viitekehyksen (Green Finance Framework)

Kojamo vastaa ilmastomuutoksen tuomiin haasteisiin luomalla parempaa ja energiatehokkaampaa asumista kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Yhtiö julkistaa vihreän rahoituksen viitekehyksen, joka yhdistää yhtiön vastuullisuustavoitteet sekä ilmastotyön yhtiön investointeihin ja niiden rahoitukseen. Viitekehys perustuu Kojamon joulukuussa 2020 julkistamaan vastuullisuusohjelmaan, joka tukee yhtiön strategian toteuttamista.

Viitekehys määrittää kriteerit investoinneille, jotka voidaan rahoittaa tai jälleenrahoittaa vihreillä joukkovelkakirjalainoilla, vihreillä lainoilla tai muilla vihreillä rahoitusinstrumenteilla. Viitekehystä sovelletaan yhtiön kestävää ja vähähiilistä kaupunkikehitystä edistäviin investointeihin, jotka keskittyvät energiatehokkaisiin rakennuksiin ja rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen, sekä hankkeisiin, jotka liittyvät uusiutuvan energian tuotannon lisäämiseen, puhtaan liikenteen edistämiseen tai jätehuollon kehitykseen.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys on yksi Kojamon strategisista painopisteistä. Vastuullisuusohjelma ohjaa yhtiön vastuullisuustyötä vuoteen 2030 yhdistäen yhtiön pitkäjänteisen vastuullisuustyön käytännön tavoitteiksi ja toimenpiteiksi. Kojamo toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tehostamalla kiinteistökantansa energiankulutusta ja pienentämällä hiilijalanjälkeä, ja tähtää kiinteistöportfolionsa hiilineutraaliin energiankäyttöön vuoteen 2030 mennessä. ”Vihreän rahoituksen viitekehys mahdollistaa vastuullisuustavoitteiden kytkemisen rahoitusratkaisuihimme ja siten korostaa sitoutumistamme kestävän kehityksen edistämiseen”, kertoo Niina Saarto, Kojamon Group Treasurer.

Viitekehys perustuu vihreiden joukkovelkakirjalainojen ja lainojen periaatteisiin (Green Bond Principles 2018, Green Loan Principles 2018). Cicero, johtava vihreiden joukkovelkakirjojen arviointiin erikoistunut palveluntarjoaja on antanut viitekehykselle riippumattoman, ulkopuolisen arvion. Kojamon viitekehys sai Ciceron Shades of Green -luokituksessa arvion Medium Green sekä Governance-luokituksessa arvion Excellent. Viitekehys ja sen ulkopuolinen arvio ovat saatavilla Kojamon nettisivuilla osoitteessa https://kojamo.fi/vihrearahoitus. Danske Bank on toiminut neuvonantajana viitekehyksen laadinnassa.

Erik Hjelt, talousjohtaja, Kojamo Oyj, puh. +358 20 508 3225

Niina Saarto, Group Treasurer, Kojamo Oyj, puh. +358 20 508 3283