KONE esittelee uuden digitaalisen alustan ja uudistaa tuote- ja palveluvalikoimaansa

KONE Oyj, lehdistötiedote, 1.3.2018

KONE esittelee uuden digitaalisen alustan ja uusitun tuote- ja palveluvalikoiman. Digitaalinen alusta hyödyntää alan viimeisintä teknologiaa ja on avoin kolmansien osapuolten ratkaisuille. Sen avulla KONE voi luoda asiakkailleen integroituja ja räätälöityjä ratkaisuja ja tarjota laitteidensa käyttäjille personoituja elämyksiä turvallisesti ja joustavasti.

KONEen digitaalinen alusta yhdistää ihmiset - asiakkaat, loppukäyttäjät ja henkilöstön -, laitteet ja datan ja mullistaa siten hissien ja liukuportaiden käyttäjäkokemuksen rakennuksissa ja kaupungeissa.

"Uusi teknologia tulee muuttamaan kaupunkiympäristöjä ja ihmisten käyttäytymistä. Ympäristömme muuttuu jatkuvasti responsiivisemmaksi, ja muutosvauhti kiihtyy samalla kun vuorovaikutus teknologian kanssa lisääntyy. Olemme rakentaneet digitaalisen alustamme ennakoidaksemme näitä muutoksia. Tästä lähtien palvelumme ovat entistäkin paremmin räätälöitävissä asiakkaiden tarpeisiin. Ratkaisumme toimivat vuorovaikutuksessa toimintaympäristönsä kanssa ja mahdollistavat aidosti personoidun käyttäjäkokemuksen", sanoo KONEen teknologiajohtaja Tomio Pihkala.

KONEen digitaalinen alusta hyödyntää avoimia ohjelmointirajapintoja (API, application programming interface), mikä helpottaa eri laitteiden hallintaa ja integrointia uusiin tai olemassa oleviin järjestelmiin.

KONE on lisännyt investointeja uusiin teknologioihin ja panostanut digiosaamiseen. Yrityksen uusimmissa tuote- ja palvelulanseerauksissa korostuvat ratkaisujen joustavuus ja muunneltavuus, eli piirteet joiden ansiosta rakennukset ja kaupunkiympäristö voivat mukautua entistä paremmin asiakkaiden ja laitteiden käyttäjien tarpeisiin.

Uudistettu tuote- ja palveluvalikoima tuo KONEen asiakkaille lisäarvoa

KONEen perusratkaisut, eli hissit, liukuportaat, automaattiovet sekä huolto- ja modernisointipalvelut ovat edelleen tuote- ja palveluvalikoiman ytimessä. Ne voidaan nyt liittää verkkoon ja päivittää eli integroida digitaaliseen alustaan.

"Tästä hyvä esimerkki ovat vuosi sitten lanseeratut 24/7 Connected Services -palvelut, joissa hyödynnetään edistyksellisiä IoT-teknologioita älypalveluiden tuomiseksi hisseihin ja liukuportaisiin. Järjestelmän avulla hissien antureilta saatavaa tietoa voidaan valvoa, analysoida ja näyttää reaaliajassa ja siten parantaa laitteiden suorituskykyä, luotettavuutta ja turvallisuutta", Pihkala kertoo.

Edistykselliset People Flow -ratkaisut muodostavat valikoiman toisen osan. KONE integroi laitteet digitaaliseen alustaan perustuvien uusien ratkaisujen ja toiminnallisuuksien avulla ja mahdollistaa näin sujuvan käyttäjäkokemuksen ovelta lopulliseen määränpäähän asti.

"Vuonna 2017 esitelty KONE Residential Flow on esimerkki edistyksellisistä People Flow -ratkaisuista. Olemme yhdistäneet hissit, automaattiovet ja asunnon tietojärjestelmät digitaaliseen alustaamme, johon kolmannet osapuolet voivat liittää ratkaisunsa. Tällä hetkellä testaamme esimerkiksi Amazon Alexa -puheentunnistuspalvelua, jonka avulla asukkaat voivat kutsua hissin asunnostaan käsin. Tällä tavoin haluamme tarjota asiakkaillemme ja heidän asiakkailleen parhaat keinot arjen helpottamiseksi", Pihkala sanoo.

Uuden valikoiman kolmannen osan muodostavat People Flow -suunnittelu- ja konsulttipalvelut. Niissä KONE hyödyntää vahvaa osaamistaan kerätä ja analysoida rakennusten liikennevirtoja koskevaa dataa. Potentiaalisten ruuhka-alueiden tarkka kartoitus ja mallinnus koko rakennuksen elinkaaren ajan minimoi odotusajat ja parantaa rakennusten toimivuutta ja muunneltavuutta tulevien tarpeiden mukaisesti.

"Strategiamme on menestyä asiakkaan kanssa, ja luomme tulevaisuuden innovaatiomme yhdessä sekä asiakkaidemme että kumppaneidemme kanssa. Uusimpaan teknologiaan pohjautuvat ratkaisumme auttavat meitä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin digitaalisessa kaupunkiympäristössä," Pihkala toteaa.

Aikaisemmin osoitteessa www.kone.com/tiedotteet julkaistuja uutisia:
8.2.2017:  KONE mullistaa hissien kunnossapidon uusilla räätälöitävillä KONE Care(TM) -palveluilla ja älykkäillä 24/7 Connected Services -palveluilla
19.2.2016: KONE yhteistyöhön IBM:n kanssa teollisen internetin ja analyytiikan alueella

Liisa Kivelä, viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4330, media@kone.com

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2017 KONEen liikevaihto oli 8,9 miljardia euroa ja vuoden 2017 lopulla henkilöstömäärä oli yli 55 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.