KONE Oyj, sisäpiiritieto, 23. maaliskuuta 2020 klo 11.35

KONE laskee vuoden 2020 liiketoimintanäkymiään COVID-19:n arvioitujen vaikutusten vuoksi.

Hallitukset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet merkittäviin ja alati kasvaviin toimenpiteisiin COVID-19 leviämisen hillitsemiseksi rajoittamalla ihmisten liikkumista. Joissakin paikoissa tämä on johtanut rakennustyömaiden sulkemiseen, tuotannon rajoittamiseen sekä huoltotoimenpiteiden rajoittamiseen, jotka vaikuttavat myös KONEen liiketoimintaan. Toimenpiteiden laajuus vaihtelee maakohtaisesti ja tilanne muuttuu päivittäin. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä rajoitukset ovat olleet merkittävimpiä Kiinassa, mutta siellä KONE on jo nähnyt huomattavaa liiketoiminnan toipumista sen jälkeen, kun rajoituksia on vähennetty helmikuun lopusta lähtien. Muualla maailmassa rajoittavia toimenpiteitä lisätään tällä hetkellä merkittävästi.

KONEen prioriteetti on pitää huolta työntekijöiden terveydestä ja hyvinvoinnista ja minimoida vaikutukset asiakkaille. Johdamme tilannetta aktiivisesti sekä paikallisella että globaalilla tasolla, ja seuraamme paikallishallintojen ja terveysviranomaisten ohjeita.

KONEen toimituskyky on pysynyt hyvällä tasolla ottaen huomioon toimintaympäristön haastavuus. KONE odottaa kuitenkin yllämainittujen toimenpiteiden vaikuttavan enenevässä määrin KONEen toimitusten aikatauluihin sekä asentamisen edistymiseen useilla markkinoilla ja siten myös KONEen uuslaite- ja modernisointiliiketoimintojen liikevaihtoon.

KONEen huoltoliiketoiminta on luonteeltaan hyvin tasaista suhdanteista riippumatta. COVID-19 liittyvien rajoitusten yhteydessä hissi- ja liukuporrashuolto on tyypillisesti katsottu kriittiseksi palveluksi, joka on sallittu tietyin rajoituksin. Useissa maissa tilanne vaikuttaa kuitenkin myös huoltoliiketoimintaan jollain tasolla. Joidenkin asiakkaiden toimitilat ovat suljettuina, ja vaikka pakolliset huoltokäynnit jatkuvat, tehdään harkinnanvaraista huoltotoimintaa, kuten pieniä korjauksia, vähemmän.

Vuoden 2020 liiketoimintanäkymät:

KONE arvioi nyt, että vuonna 2020 yhtiön liikevaihto laskee tai on parhaimmassa tapauksessa vakaa vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoden 2019 liikevaihtoon. Liikevaihdon laskun taso riippuu hallitusten toimenpiteiden vakavuudesta ja kestosta sekä liiketoiminnan toipumisen vauhdista.

• Vakaa liikevaihto vaatisi kohtuullisen vahvan liiketoiminnan toipumisen vuoden 2020 toisella vuosipuoliskolla sekä positiivisen kehityksen jatkumisen KONEen suurimmalla markkinalla, Kiinassa.
  • KONEen liikevaihdon odotetaan laskevan alle 5 %, mikäli rajoittavat toimenpiteet vaikuttavat KONEen liiketoimintaan pääasiassa vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja toisella vuosipuoliskolla nähtäisiin vaiheittainen liiketoiminnan toipuminen.
  • Mikäli laajat ja tiukat hallitusten toteuttamat toimenpiteet vaikuttavat KONEen liiketoimintaan pitkälle vuoden 2020 toiselle vuosipuoliskolle, KONEen liikevaihdon  odotetaan laskevan 5-10 %.

Oikaistun liikevoittomarginaalin odotetaan laskevan jonkin verran tai olevan parhaimmassa tapauksessa vakaa.

Kannattavuutta odotetaan rasittavan muun muassa alhaisemmasta liikevaihdosta johtuvat suhteellisesti korkeammat kiinteät kustannukset, KONEen työntekijöiden, toimittajien ja asiakkaiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin varmistamisesta aiheutuneet lisäkustannukset sekä kustannukset jotka liittyvät toimitusketjun vakaan toimituskyvyn varmistamiseen. Lukuun ottamatta COVID-19 liittyviä tekijöitä, KONEen kannattavuuden näkymät ovat olleet positiiviset.

Vallitsevan epävarmuuden odotetaan vaikuttavat myös KONEen tuotteiden ja palveluiden kysyntään. KONE antaa päivitetyt markkinanäkymät Q1-osavuosikatsauksen yhteydessä.

KONE arvioi asemansa olevan vahva lyhytaikaisista liiketoimintaan vaikuttavista negatiivisista tekijöistä huolimatta. KONEen kilpailukyky on hyvä ja tase vahva. KONEellla on myös vankka tilauskanta ja huoltoliiketoiminnan näkymät ovat positiiviset.

Aiemmat liiketoimintanäkymät: Aiemmin KONEen vuoden 2020 liikevaihdon kasvun arvioitiin olevan 0 % ja 6 % välillä vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoden 2019 liikevaihtoon. Oikaistun liikevoiton (adjusted EBIT) arvioitiin olevan 1 250-1 400 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttakurssit olisivat pysyneet tammikuun 2020 tasolla. Valuuttakursseilla arvioitiin olevan noin 15 miljoonan euron positiivinen vaikutus liikevoittoon.

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4705

Henrik Ehrnrooth

Ilkka Hara
talousjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2019 KONEen liikevaihto oli 10 miljardia euroa ja vuoden 2019 lopulla henkilöstömäärä oli noin 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.