KONE toimittaa hissejä ja liukuportaita Afrikan korkeimpaan rakennukseen Iconic Toweriin Egyptin uudessa hallinnollisessa pääkaupungissa

KONE Oyj, lehdistötiedote, 23.6.2021

KONE on saanut tilauksen 60 erikoisvalmisteisen hissin ja liukuportaan toimittamisesta ja asentamisesta Iconic Towerina tunnettuun rakennukseen. Egyptin uuteen hallinnolliseen pääkaupunkiin rakennettavasta tornista tulee koko Afrikan mantereen korkein rakennus.

Egyptin uutta hallinto- ja finanssipääkaupunkia rakennetaan lähelle Kairoa. Sen suunnittelun lähtökohtana ovat älyteknologiat. Uusi pääkaupunki on tarkoitus avata vuoden loppuun mennessä, ja sen asukasluku tulee olemaan yli 6 miljoonaa. Iconic Tower sijaitsee kaupungin keskustan liikealueella, johon rakennetaan suunnitelmien mukaan yhteensä 20 pilvenpiirtäjää. Torniin tulee 80 kerrosta toimisto-, hotelli- ja asuintiloja, ja siitä tulee 385 metriä korkea. Iconic Towerin – sekä lukuisten muiden uudessa pääkaupungissa käynnissä olevien hankkeiden – pääurakoitsija on China State Construction Engineering Corporation (CSCEC), joka on yksi maailman johtavista rakennusyhtiöistä.

KONE toimittaa kohteeseen 36 KONE MiniSpace™ -hissiä, 13 KONE MonoSpace® -hissiä, seitsemän KONE TranSys™ -tavarahissiä ja neljä KONE TransitMaster™ 120 -liukuporrasta. Kaikkien laitteiden viimeistely suunnitellaan erityisesti tätä rakennusta varten. Lisäksi KONEen kohdeohjausjärjestelmä lyhentää odotus- ja matka-aikoja ja KONE E-Link™ -valvontajärjestelmällä laitteiden toimintaa voidaan valvoa keskitetysti reaaliajassa. Tilaukseen sisältyy myös kunnossapitopalveluja.

”Iconic Towerista tulee merkittävä maamerkki paitsi uudelle hallinnolliselle pääkaupungille, myös koko Egyptille ja Afrikalle. Meille on kunnia saada tarjota korkean rakentamisen asiantuntemustamme ja People Flow -ratkaisujamme tähän projektiin ja yhdessä asiakkaidemme kanssa auttaa kaupunkia asettamaan uudet mittapuut älykkäille ja kestävän kehityksen mukaisille rakennuksille”, sanoo KONEen Etelä-Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan aluejohtaja Thomas Hinnerskov.

Rakennuksen arvioidaan valmistuvan helmikuussa 2023, ja sen rakennuttajana toimii New Urban Communities Authority. Hankkeen pääarkkitehti on Dar Al-Handasah.

Tilaus kirjattiin vuoden 2020 neljännelle neljännekselle.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja lehdistötiedotteita:
24.9.2020: KONE toimittaa hissit luksusluokan B4 Grande -asuintorniin Dubaissa
23.9.2019: KONE toimittaa hissit kaksoispilvenpiirtäjään Dubaissa
15.11.2018: KONE toimittaa laitteet Global Trade Centeriin Nairobissa Keniassa

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2020 KONEen liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.