KONEelle kyberturvasertifoinnit DX -sarjan hisseille ja digitaalisille palveluille

Lehdistötiedote, KONE Oyj, 3.5.2023

KONE on saanut IEC 62443 -kyberturvallisuussertifikaatin DX-sarjan hisseille ja ISO 27001 -sertifikaatin digitaalisille palveluilleen, sisältäen KONE 24/7 Connected Services -huoltopalvelut. Kyseessä on ensimmäisen kerta kun hissi-ja liukuporrasalan yritykselle myönnettiin kyberturvallisuussertifikaatteja.

”Digitalisaatio lisääntyy rakennusteollisuudessa ja rakennetussa ympäristössä, ja sen myötä meidän on jatkuvasti parannettava kyberturvallisuuttamme. Vankat turvallisuuskäytännöt luovat mielenrauhaa niin nykyisille kuin tulevillekin asiakkaillemme, sillä kyberturva on sisäänrakennettu KONEen tuotteisiin ja palveluihin. Meille myönnetyt sertifikaatit ovat tärkeitä virstanpylväitä ja selkeä osoitus jatkuvasta työstämme kyberturvallisuuden saralla. Saavutukset myös kannustavat meitä jatkuvasti parantamaan kyberturvallisuuskäytäntöjämme”, sanoo Johan Boije af Gennäs, KONEen kyberturvallisuusjohtaja.

"Laatu on aina ollut erittäin tärkeää KONEelle, ja kyberturvallisuus on yhä merkittävämpi osa nykyistä toimintaympäristöämme, jossa fyysinen ja digitaalinen kohtaavat. Olemme ylpeitä siitä, että meile on alan ensimmäisenä toimijana myönnetty nämä sertifikaatit ", sanoo Maciej Kranz, KONEen teknologiajohtaja.

KONE kävi läpi kattavan auditointiprosessin osana sertifiointia. Auditoinneissa arvioitiin yrityksen tietoturva- ja tietosuojakontrolleja ja -prosesseja, mukaan lukien toimintatavat ja tekniset kontrollit ja vaatimukset.

Sertifikaatit osoittavat myös KONEen sitoutumisen tietoturvalliseen kehitysprosessiin, jossa hyödynnetään mm. uhkamallinnusta, tietoturvatestausta ja haavoittuvuuksien hallintaa koko tuotteen elinkaaren ajan. KONEen palveluihin kuuluu myös ympärivuorokautinen tietoturvavalvonta digitaalisille ratkaisuille. DX-sarjan hissi on hissi- ja liukuporrasalan uuden ISO 8102-20 -tietoturvastandardin mukainen, jonka luomiseen KONE on osallistunut yhdessä alan muiden toimijoiden kanssa.

Lisätietoja:
Gia Forsman-Härkönen, viestintäpäällikkö, KONE Oyj, tel. +358 50 324 3078, media@kone.com

Lue lisää KONE DX-sarjan hisseistä
Kuvia ja videoita löydät KONEen materiaalipankista

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja lehdistötiedotteita: :

Tammikuu 21, 2021: KONE julkistaa avoimen ideakilpailun uusien ratkaisujen liittämiseksi hisseihin
Toukokuu 7, 2020: KONE DX -sarjan hisseille neljä Red Dot -muotoilupalkintoa
Marraskuu 29, 2019: KONE DX -sarjan hissit muuttavat toimialaa – KONE julkaisee maailman ensimmäisen hissimalliston, jossa digitaaliset tietoyhteydet ovat vakiona

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2022 KONEen liikevaihto oli 10,9 miljardia euroa, ja vuoden 2022 lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. www.kone.com

Lisätietoja kansainvälisistä standardeista ja sertifioinnista:

ISO 27001 on hallintajärjestelmästandardi tietoturvalle, tietoturvallisuudelle ja yksityisyydensuojalle. Se on paras käytäntö ja kehys, jolla varmistetaan systemaattinen ja riskiperusteinen lähestymistapa tietoturvan hallintaan. Tämä on erityisen tärkeää asiakkaille jotka toimivat kuljetus-, ilmailu- ja hyödykealoilla, joilla tietoturva on kriittinen vaatimus kumppanin valinnassa.

Kansainvälinen standardi IEC 62443-4-1 määrittelee teollisuusautomaatiotuotteiden ja ohjausjärjestelmien (IACS) kyberturvan turvallisen kehityksen elinkaaren vaatimukset. Näitä vaatimuksia voidaan soveltaa uusiin tai olemassa oleviin prosesseihin laitteiden, ohjelmistojen tai sulautettujen ohjelmien kehittämiseen, ylläpitämiseen tai poistamiseen.

Kansainvälinen standardi IEC 62443-4-2 määrittelee yksityiskohtaiset tekniset vaatimukset teollisuusohjausjärjestelmien komponenteille. Vaatimukset on luokiteltu seitsemään perusvaatimukseen, ja jokainen komponenttivaatimus voidaan määrittää neljällä turvallisuustasolla.