KONEelle tilaus Tukholman metron uuteen laajennukseen

KONE Oyj, lehdistötiedote, 4.6.2020

KONE toimittaa 20 liukuporrasta Tukholman uuteen metrolaajennukseen Ruotsissa. Sinisen metrolinjan laajennuksen ensimmäisessä vaiheessa metrorataa pidennetään neljä kilometriä ja radan varteen rakennetaan kaksi uutta asemaa Tukholman luoteispuolella sijaitsevalle Barkarbyn alueelle. Laajennus on yksi kaupungin mittavimpia infrastruktuurihankkeita.

Tukholma on Euroopan nopeimmin kasvavia pääkaupunkeja, ja sen asukasmäärä kasvaa vuosittain noin 40 000:lla. Barkarbystaden on täysin uusi asuinalue, jonne nousee noin 18 000 asuntoa ja liiketiloja. Sinistä metrolinjaa pidennetään Akallasta Barkarbystadenin kautta Barkarbyn keskustaan. Barkarbyn asemasta tulee tärkeä alueellinen liikenteen solmukohta, joka yhdistää metron, paikallisjunat ja bussit. Metron uusi laajennus on tärkeä osa Tukholman kaupungin kehittämistä. Laajennuksen valmistuttua metrolla pääsee Nackan, Barkarbyn ja Arenastadenin alueille.

KONE auttaa sujuvoittamaan liikkumista kahdella uudella metroasemalla toimittamalla projektiin kahdeksan KONE TransitMaster™ 140 -liukuporrasta ja 12 KONE TransitMaster™ 190 -liukuporrasta.

”Olemme erittäin iloisia, että saamme tuoda ratkaisumme ja kokemuksemme tähän merkittävään projektiin ja tehdä osaltamme ihmisten liikkumisesta Tukholman metrossa sujuvaa, turvallista ja luotettavaa”, sanoo KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Thomas Hinnerskov.

Barkarbyn asemat rakennetaan laajennuksen ensimmäisessä vaiheessa, ja asennustyöt alkavat vuonna 2022. Barkarbyn linja on määrä avata vuonna 2026.

Tilaus kirjattiin vuoden 2020 toiselle neljännekselle.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:
10.10.2018: KONEelle tilaus uuteen ”supersairaalaan” Pohjois-Tanskassa

24.9.2018: KONEelle tilaus länsimetron toiseen vaiheeseen
30.1.2018: KONEelle UltraRope-tilaus Karlatornetiin, Pohjoismaiden korkeimpaan rakennukseen

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2019 KONEen liikevaihto oli 10 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli noin 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.