Muutoksia KONEen johtokunnassa

KONE Oyj, pörssitiedote, 20. tammikuuta 2021 klo 9.30

Muutoksia KONEen johtokunnassa

Johannes Frände on nimitetty KONEen lakiasiainjohtajaksi ja yhtiön johtokunnan jäseneksi 1.2.2021 alkaen. Hänen asemapaikkanaan on Espoo, ja hän raportoi toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothille.

Johannes seuraa tehtävässään Klaus Cawénia, joka jättää tehtävänsä KONEen johtokunnassa maaliskuun 2021 lopussa keskittyäkseen luottamus- ja asiantuntijatehtäviin. Klaus on työskennellyt KONEen palveluksessa 38 vuotta ja toiminut yritysjärjestelyistä ja strategisista alliansseista sekä lakiasioista vastaavana johtajana ja KONEen johtokunnan jäsenenä vuodesta 1991 lähtien. Klaus tukee Johannesta siirtymäaikana maaliskuun loppuun asti ja jatkaa sen jälkeen KONEen palveluksessa Executive Advisor -roolissa 1. huhtikuuta 2021 alkaen. KONEen yritysjärjestelyistä vastaava tiimi, joka raportoi tällä hetkellä Klausille, siirtyy osaksi talous- ja rahoitusosastoa ja raportoi jatkossa KONEen talousjohtaja Ilkka Haralle.

Johannes on työskennellyt KONEella vuodesta 2012 lähtien ja toimii tällä hetkellä KONEen palveluliiketoiminnan sekä teknologia- ja innovaatioyksikön lakiasiainjohtajana. Ennen siirtymistään KONEelle Johannes työskenteli Euroopan ja USA:n johtavissa asianajotoimistoissa kuten Debevoise & Plimpton:lla ja Roschier:lla. Johanneksella on oikeustieteen maisterin tutkinto sekä Helsingin yliopistosta että Harvardin yliopistosta ja tietotekniikan diplomi-insinöörin tutkinto Aalto-yliopistosta.

Thomas Hinnerskov on nimitetty KONEen Etelä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän aluejohtajaksi 1.4.2021 alkaen. Thomas jatkaa KONEen johtokunnan jäsenenä ja raportoi toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothille. Hänen asemapaikkanaan on Kööpenhamina. Aikaisemmin Thomas on toiminut KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtajana vuodesta 2016 lähtien.

Thomas seuraa tehtävässään Pierre Liautaudia, joka on päättänyt eläköityä palveltuaan 10 vuotta KONEen Etelä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän aluejohtajana ja KONEen johtokunnan jäsenenä.

Axel Berkling on nimitetty KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtajaksi. Hän seuraa tehtävässään Thomas Hinnerskovia. Axel jatkaa KONEen johtokunnan jäsenenä ja raportoi toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothille. Hänen asemapaikkanaan on Hampuri. Edellisessä roolissaan vuodesta 2016 lähtien Axel on toiminut KONEen Aasian ja Tyynenmeren aluejohtajana. Aasian ja Tyynenmeren alue kattaa KONEen liiketoiminnan kyseisellä maantieteellisellä alueella Kiinaa lukuunottamatta. Axelin uuden roolin voimaantulopäivä vahvistetaan, kun hänen seuraajansa on valittu. Siihen asti sekä Thomas että Axel jatkavat nykyisissä rooleissaan.

”Haluan kiittää Klausia ja Pierreä heidän merkittävästä panoksestaan KONEelle. Klaus on ollut KONEen johtokunnan jäsen lähes 30 vuoden ajan ja hänen roolinsa KONEen kasvussa ja kehityksessä on ollut korvaamaton. Pierren 10 vuoden johtajuuden aikana liiketoimintamme Etelä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän alueella on kasvanut ja asemamme on vahvistunut selkeästi. Pierrellä on ollut tärkeä rooli lukuisissa globaaleissa, esimerkiksi asiakaskokemukseen liittyvissä muutosprosesseissa.

Toivotan Johanneksen tervetulleeksi johtokuntaan KONEen lakiasiainjohtajana. Johannes on monipuolinen johtaja, joka omaa niin vahvaa osaamista lakiasioissa kuin syvällistä ymmärrystä teknologioista. Axel ja Thomas puolestaan ovat kumpikin kokeneita arvojohtajia. Olen iloinen heidän siirtymisestään näihin uusiin rooleihin johtokunnassa, kun jatkamme KONEen kulttuurin ja toiminnan kehittämistä voidaksemme jatkuvasti tuottaa parempia tuloksia asiakkaillemme”, sanoo KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth.

Susanne Skippari, henkilöstöjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4524

Henrik Ehrnrooth

Susanne Skippari
henkilöstöjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2019 KONEen liikevaihto oli 10 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli noin 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.