• KONE Oyj/

Muutoksia KONEen johtokunnassa – Maciej Kranz KONEen johtokuntaan ja Tomio Pihkalasta uuslaiteliiketoiminnan johtaja

KONE Oyj, pörssitiedote, 13.06.2019, klo 14.00

Maciej Kranz (54, MBA, Business Administration) on nimitetty KONEen teknologiajohtajaksi Teknologia ja innovaatiot -yksikköön ja johtokunnan jäseneksi 1.7.2019 alkaen. Hän raportoi KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothille ja hänen asemapaikkanaan on Espoo.

Maciej Kranz tulee KONEelle Cisco Systems Inc:stä, jossa hänen viimeaikaisin tehtävänsä on ollut johtaa Corporate Strategic Innovation Group -yksikköä. Maciej Kranz on työskennellyt Cisco Systemsillä 20 vuotta useissa johtotehtävissä liittyen yritysten tietoverkkoihin ja esineiden internetiin (IoT).

Maciej Kranz seuraa tehtävässään Tomio Pihkalaa (43, konetekniikan diplomi-insinööri), joka on nimitetty KONEen uuslaiteliiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi 1.7.2019 alkaen. Tomio Pihkala seuraa tehtävässään Heikki Leppästä, joka on toiminut uuslaiteliiketoiminnasta vastaavana johtajana ja johtokunnan jäsenenä vuodesta 2005 lähtien. KONEen palveluksessa vuodesta 1982 ollut Heikki Leppänen on päättänyt jättää tehtävänsä ja keskittyä luottamustehtäviin.

”Haluan kiittää Heikkiä vahvasta ja sitoutuneesta johtajuudesta. Heikki on työskennellyt KONEella 37 vuotta ja ollut 14 vuotta johtokunnan jäsen, ja hänen panoksensa KONEen liiketoiminnan kehittämiseen ja uuslaiteliiketoiminnan kasvun tukemiseen on ollut korvaamaton. Heikillä on ollut keskeinen rooli monissa KONEen tärkeissä muutos- ja innovaatioprosesseissa, esimerkiksi KONE MonoSpace -hissin lanseerauksessa vuonna 1996 ja yhtiön kasvussa pienestä tekijästä markkinajohtajaksi Kiinassa. Viime aikoina Heikki on tukenut vahvasti KONEen asiakaslähtöisyyden kehittämistä entisestään”, toteaa toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth.

”Toivotan samalla Maciejin tervetulleeksi KONEelle ja johtokuntaan. Hän on aiemmissa tehtävissään osoittanut vahvaa johtajuutta muuntaessaan digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet kannattavaksi liiketoiminnaksi. Hänellä on vahva ymmärrys siitä, miten uusinta teknologiaa voidaan hyödyntää ratkaisujen ja palveluiden kehityksessä ja kaupallistamisessa asiakkaiden hyväksi. Hän tuo mukanaan innostuksensa asiakkaiden kanssa innovointiin. Olen myös iloinen Tomion nimityksestä uuslaiteliiketoimintamme johtajaksi. Tomio on osoittanut kykynsä johtajana useissa liiketoiminnoissa Euroopassa ja Kiinassa, ja viimeisimpänä Teknologia- ja innovaatioyksikkömme johtajana. Hänen osaamisensa, kokemuksensa ja johtajuutensa ovat meille merkittävä vahvuus kehittäessämme uuslaiteliiketoimintaa edelleen nykyiseltä vahvalta pohjalta”, Ehrnrooth jatkaa.

Lisätietoja:
Susanne Skippari, henkilöstöjohtaja, puh. +358 400 955 670

Henrik Ehrnrooth

Max Alfthan
Markkinointi- ja viestintäjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2018 KONEen liikevaihto oli 9,1 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 57 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.