• Konecranes Oyj/

Bahamalainen satama tilaa Konecranesilta kuudennen sukupolven siirrettävän Gottwald-satamanosturin parantaakseen tuottavuutta ja ekotehokkuutta

Nassaun konttisatama NCP on tilannut Arawak Cayssa Bahamalla sijaitsevaan terminaaliinsa Konecranesilta kuudennen sukupolven ekotehokkaan siirrettävän Gottwald-satamanosturin konttien käsittelyä varten. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 marraskuussa, ja nosturi toimitetaan vuoden 2023 heinäkuussa.

Arawak Port Developmentilla eli APD:llä ja Nassaun NCP-konttisatamalla on yhteinen hallinto ja yksityinen osakkeenomistus. Yrityksen tavoitteena on edistää sataman kasvua ja liiketoiminnan laajentamista alueella. NCP:llä on tämän tehtävän kannalta merkittävä rooli, sillä se on Nassaun suurin kontinkäsittelysatama. Sataman liikenne on elpynyt pandemiaa edeltäneelle tasolle, ja NCP odottaa tämän noususuuntauksen jatkuvan. Siksi satamassa päätettiin investoida uuteen nosturiin, jonka edistynyt teknologia auttaisi satamaa sekä lisäämään kapasiteettia että edistämään sähköistämistä.

”Terminaalin kehittäminen on jatkuva prosessi, ja haluamme hankkia sinne parhaita saatavilla olevia nostolaitteita, jotka täyttävät tarpeemme sekä nyt että tulevaisuudessa. Konecranes pystyi tarjoamaan meille helposti mukautettavan, huipputehokkaan hybridiratkaisun. Sen avulla voimme lisätä kapasiteettiamme entisestään, kun valmistelemme satamaamme sähköverkon käyttämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen. Arvostamme myös Konecranesin digitaalisia palveluita, joiden avulla voimme seurata nosturin suorituskykyä ja tilaa tarkasti”, kertoo APD:n toimitus- ja talousjohtaja Dion Bethel.

NCP valitsi käyttöönsä myös TRUCONNECT®-etävalvonnan verkkopohjaisessa yourKONECRANES-asiakasportaalissa seuratakseen nosturin toimintaa syvällisesti. Nosturi lähettää tietonsa suojatun mobiiliyhteyden kautta Konecranesin pilvipalveluun, johon pääsee yourKONECRANES-portaalin kautta. Näin asiakkaat saavat kattavan kuvan nosturinsa toiminnasta. He voivat tarkastella esimerkiksi nosturin tarkkaa sijaintia satamalaiturilla, sen polttoaineenkulutusta ja sen käsittelytehokkuutta silloinkin, kun se on offline-tilassa. NCP voi saada tarkan analyysin jokaisesta kuormausjaksosta ja vianmääritysviestistä.

”Kuudennen sukupolven siirrettävät Konecranes Gottwald ‑satamanosturit niittävät mainetta ympäri maailmaa, sillä ne hyödyttävät satamia monin eri tavoin. On hienoa, että NCP on valinnut uuden kontinkäsittelynosturinsa meiltä terminaalinsa kehittämistä varten. Tilaus kertoo siitä, että NCP luottaa kuudennen sukupolven nosturien teknologiaan sekä niiden erinomaiseen tuottavuuteen, luotettavuuteen ja ekotehokkuuteen”, kertoo Konecranesin satamaratkaisujen myyntipäällikkö Alan Garcia.

Tilaus on osa Ecolifting™-valikoimaa, joka on suunniteltu pienentämään asiakkaidemme hiilijalanjälkeä. Tehostamme resurssien käyttöä muun muassa optimoimalla dieselkäyttölaitteiden ympäristötehokkuutta sekä edistämällä hybridisaatiota ja täysin sähköisen kaluston käyttöä.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Alan Garcia, Konecranesin satamaratkaisujen myyntipäällikkö Pohjois- ja Etelä-Amerikassa
Sähköposti: alan.garcia@konecranes.com tai puhelin: +1 813 240 4103

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Kiira Fröberg, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaina on muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuuden yrityksiä, telakoita, satamia ja terminaaleja. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 500 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).