CYBERCOM-TIIMI VOITTI TOISEN KONECRANES HACKATHON -KILPAILUN

Cybercom-tiimi voitti toisen, Hyvinkäällä 4.-6. syyskuuta järjestetyn Konecranes Hackathon -kilpailun. Voittajatiimin “Konecranes Avatar” -konsepti hyödynsi innovatiivisesti mahdollisuuksia, joita Internet of Things (IoT) tarjoaa. Konseptissa nostureille luotiin persoonallisuus, ja siinä mahdollistettiin olennaisen tiedon reaaliaikainen jakaminen eri sidosryhmille. Idea esiteltiin konseptina, josta esimerkkinä toteutettiin älykellosovellus.

“Voittajan valinta ei ollut jurylle helppoa. Tiimit esittelivät useita hyviä ideoita ja konsepteja”, sanoo Juha Pankakoski, Chief Digital Officer, Konecranes. ”On hieman haastavaa keksiä ratkaisu kunnossapidon kaltaiselle, aineettomalle tuotteelle. Tiimit pärjäsivät kuitenkin hyvin, ja olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen.”

“Halusimme todella keskittyä Internet of Thingsin vaikeisiin haasteisiin”, sanoo Tarmo Pajunen Cybercom-tiimistä. ”Vain harva pystyy kertomaan, mitä IoT:stä tulee, joten nyt oli mahtava hetki ”hakkeroida”. Kukaan ei voi sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin – nämä asiat kehittyvät niin nopeasti.”

Tämä oli toinen Konecranes Hackathon -tapahtuma. Tapahtuman aikana 12 tiimillä oli 48 tuntia aikaa kehittää uusia sovelluksia ja palveluita “Kunnossapidon ja palveluiden digitalisointi” -teeman ympärille. Tavoitteena oli tehostaa kunnossapitoa ja parantaa asiakaskokemusta tällä alueella.

Tapahtumassa esitettiin monia lupaavia ideoita, joista osa voitaisiin saada nopeastikin markkinoille. Seuraavaksi ideoiden liiketoimintapotentiaali arvioidaan tarkemmin, ja parhaat konseptit otetaan mukaan sekä meneillään oleviin että tuleviin kehitysprojekteihin.

Lehdistö:
Juha Pankakoski, Chief Digital Officer
Sähköposti: juha.pankakoski@konecranes.com tai puhelin 020 427 2090

Mikael Wegmüller, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Sähköposti: mikael.wegmuller@konecranes.com tai puhelin 020 427 2008

Tämä lehdistötiedote ja ladattava kuva löytyvät verkkosivuillamme osoitteesta www.konecranes.com.

Lisämateriaalia Hackathon-tapahtumasta: www.konecranes/hackathon, www.twitter.com/konecranes ja www.youtube.com/LiftingBusinesses.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).