Edistyksellisiä Konecranes RTG -nostureita Houstonin satamaan

Yhdysvaltalainen Port of Houston Authority (PHA) tilasi lokakuussa 2012 kahdeksan Konecranes kumipyöräkonttinosturia (Rubber Tired Gantry, RTG). Tämä on PHA:n toinen polttoainetta säästävien, Fuel Saving - teknologialla varustettujen Konecranes RTG -nostureiden tilaus. PHA:lla on terminaaleissaan jo yhteensä 49 Konecranes RTG -nosturia. Nosturit toimitetaan syksyllä 2013. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

The Port of Houston Authority on Yhdysvaltojen suurin kansainvälisiin merikuljetuksiin käytetty satama, jossa käsitellään vuosittain lähes 230 miljoonaa tonnia rahtia. PHA omistaa ja/tai operoi yhdeksää julkista terminaalia 83 kilometrin pituisen Houston Ship Channel -kanavan varrella. Konecranes toimitti PHA:lle ensimmäiset kumipyöräkonttinosturit vuonna 2003. Nyt tilatut nosturit toimitetaan Barbours Cut -terminaaliin, jolla on laitteiden toimituksen jälkeen käytössä 30 kappaletta 16-pyöräisiä Konecranes RTG-nostureita.

“Konecranes-RTG-nosturit on suunniteltu ottamaan huomioon tulevaisuuden ympäristövaatimukset”, sanoo Jussi Sarpio, johtaja, Konecranes RTG-nosturit. “Nostureissa on dieselgeneraattorikäytöt, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta huomattavasti eliminoimalla joutokäynnin täydellä nopeudella. Myös melu ja pakokaasupäästöt vähenevät. Laitteen tehokkuutta lisää myös Konecranes Active Load Control -järjestelmä.”

16-pyöräisten RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin, ja pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain.

Lehdistö
Tuomas Saastamoinen, Myynti- ja markkinointijohtaja, Satamanosturit
Sähköposti:
tuomas.saastamoinen@konecranes.com tai puh. 020 427 2662

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, Sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä tiedote löytyy internetsivuiltamme www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 100 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).