Georgia Ports Authority tilaa 28 Konecranesin konttinosturia suurempien alusten liikenteen kasvaessa

Georgia Ports Authority (GPA) on tilannut 20 ekotehokasta Konecranesin kumipyöräkonttinosturia (RTG) ja 8 Konecranesin satamanosturia (STS) Savannahin satamaan Yhdysvaltoihin. Satamanostureista kuusi tulevat olemaan suurimpia Konecranesin tähän mennessä valmistamia. RTG-tilaus kirjattiin vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja STS-tilaus vuoden 2020 neljännellä vuosineljänneksellä.

GPA teki tilauksen valmistautuessaan palvelemaan maailman suurimpia konttialuksia, kuten HMM Algeciras -luokan ja Maerskin Triple-E-luokan aluksia, joiden kapasiteetti on vähintään 24 000 TEU. Tämä tarkoittaa että aluksissa voidaan kuljettaa 24 000 joko 20 tai 40 jalan kokoista konttia. STS-nosturit toimitetaan kahdessa erässä, joista ensimmäinen kesäkuussa 2023 ja toinen lokakuussa 2023. Dieselsähköiset RTG-nosturit toimitetaan neljässä viiden nosturin erässä vuosina 2021–2022.

”GPA valmistautuu aina maailmankaupan seuraavaan kehitysvaiheeseen. Tilatut uudet, suorituskykyiset ja pitkäikäiset STS-nosturit ovat osa Big Ship / Big Berth -ohjelmaa. Uusista nostureista kuusi ovat erittäin suurikokoisia, mikä mahdollistaa New-Panamxin konttialusten palvelemisen. Ne pääsevät meille asti Savannahin laivaväylän viimeisen osan ruoppauksen myötä, joka valmistuu vuoden 2021 lopulla”, GPA:n toimitusjohtaja Griff Lynch sanoo.

”Konecranes on tehnyt yhteistyötä GPA:n kanssa 1990-luvun alkupuolelta asti. Olemme aina työskennelleet heidän kanssaan tiiviisti parantaaksemme tehokkuutta ja pysyäksemme edellä alan trendejä. Tämän päivän ilmoitus edustaa yhteistyömme uusinta vaihetta. Uusista satamanostureista kuusi tulevat olemaan suurimmat Konecranesin tähän mennessä valmistamat, ja uudet RTG:t auttavat GPA:ta saavuttamaan kasvu- ja suorituskykytavoitteensa”, Konecranes Satamaratkaisujen johtaja Mika Mahlberg sanoo.

Kun Konecranesin uudet STS-nosturit otetaan käyttöön, Konecranes on toimittanut GPA:lle Savannahin satamaan vuoden 1990 jälkeen 45 STS-nosturia. GPA:lla on myös suuri Konecranesin RTG-nostureiden kalusto. Kun uusimmat 20 RTG-nosturia on toimitettu ja otettu käyttöön, GPA:n käytössä on 201 Konecranesin RTG-nosturin kalusto.

Vahva keskittyminen asiakkaisiin sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan parantamiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Jussi Suhonen, Regional Sales Director Americas, Konecranes Port Solutions

Sähköposti: jussi.suhonen@konecranes.com tai puhelin: +1 (281) 610 2576

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Kiira Fröberg, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2020 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 900 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).