HELSINGBORGIN SATAMA TYYTYVÄINEN MAAILMAN ENSIMMÄISEEN KONECRANES-HYBRIDIKONTTIKUROTTAJAAN

Palkitun Konecranes-hybridikonttikurottajan koko vuoden kestäneet kenttätestaukset on saatu päätökseen Ruotsin lounaisrannikolla sijaitsevassa Helsingborgin satamassa. Onnistuneen testijakson jälkeen laitteet ovat nyt pysyvä osa sataman 15 Konecranes-konttikurottajan ja -trukin ryhmää.

SMV 4531 TB5 HLT -nimellä kulkeva hybridikonttikurottaja esiteltiin tammikuussa 2013. Laitteessa on hybridi diesel/sähköinen voimasiirto, sähköistetty hydraulinen nostojärjestelmä ja superkondensaattoriin perustuva energian varastointi. Hybridikonttikurottaja säästää polttoainetta normaalissa täysien konttien käsittelyssä 30 - 50 prosenttia – tämä on merkittävästi vähemmän kuin tavanomaiset konttikurottajat. Testijakson aikana koekäytössä olleet konttikurottajat tuottivat 80 tonnia vähemmän hiilidioksidi (CO2) -päästöjä.

Erinomaiset tulokset
Kenttätestausten aikana riippumattomat testaajat totesivat, että merkittävien polttoainesäästöjen lisäksi konttikurottaja reagointikyky ja kiihtyvyys olivat parantuneet, ja tuottavuus lisääntynyt. Sujuvamman käytön myötä lisääntyneen kuljettajan mukavuuden todettiin vähentävän väsymistä.

“Olemme tyytyväisiä laitteen suorituskykyyn, emmekä pelkästään polttoainesäästöihin ja CO2 -päästöjen vähentymiseen. Konttikurottajan luotettavuus, suorituskyky ja ajomukavuus ovat ylittäneet odotuksemme”, sanoo Mats Fernebrand, Purchasing Manager, Port of Helsingborg.

“Kenttätestaukset ovat osoittaneet, että hybridikonttikurottaja tarjoaa käyttökustannuksiin ja energiankulutukseen vertaansa vailla olevia säästöjä. Tällainen tehostaminen on ihanteellista asiakkaille, jotka haluavat olla ekotehokkaan teknologian edelläkävijöitä tinkimättä suorituskyvystä raskaissa nostoissa”, sanoi Lars Fredin, johtaja, Trukit-liiketoimintayksikkö, Konecranes.

Kehitystyö jatkuu
Koska äskettäin FLTA:n (Fork Lift Truck Association) excellence award -palkinnolla ympäristösarjassa palkitut Konecranes-hybridikonttikurottajat ovat herättäneet maailmanlaajuista kiinnostusta, Konecranes on päättänyt lisätä sarjavalmisteiset hybridikonttikurottajat tuotevalikoimaansa. Kenttätestauksessa saatuja kokemuksia käytetään tuottavuuden ja energiatehokkuuden jatkokehittämisessä. Samaan aikaan jatketaan työtä päästöjen ja melutason alentamiseksi entisestään.

Lars Fredin, johtaja, Trukit-liiketoimintayksikkö
Konecranes Lift Trucks, Markaryd Ruotsi
sähköposti: lars.fredin@konecranes.com tai puhelin +46 76 770 71 00

Patrik Lundbäck, myynti- ja markkinointijohtaja, Trukit
Konecranes Lift Trucks, Markaryd Ruotsi
sähköposti: patrik.lundback@konecranes.com tai puhelin: +46 70 649 23 22

Tämä lehdistötiedote ja ladattava kuva löytyvät verkkosivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2013 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 100 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 800 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).