KONECRANES ESITTELEE MAAILMAN ENSIMMÄISEN HYBRIDIKONTTIKUROTTAJAN

Konecranes esittelee ylpeänä maailman ensimmäisen hybridikonttikurottajan, jonka nostokapasiteetti on 45 tonnia. Konttien käsittelyssä käytettävässä SMV 4531 TB5 HLT -kurottajassa on hybrididiesel/sähköinen voimansiirto, sähköhydraulinen nostojärjestelmä ja superkondensaattori energian varastointiin. Tämä innovatiivinen konttikurottaja pienentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Samalla sen suorituskyky näkyy parempana kiihtyvyytenä ja nopeampana reagointina ohjaukseen.

Uusi Konecranes-hybridikonttikurottaja tarjoaa asiakkaille merkittäviä taloudellisia ja ympäristöllisiä etuja. Arvioitu polttoaineenkulutus normaalissa täysien konttien käsittelyssä on n. 10 l/h, mikä on huomattavasti vähemmän kuin perinteisillä dieselkäyttöisillä konttikurottajilla. Alhainen kulutus on saavutettu muuttamalla kaikki voimansiirron, hydraulisen nostojärjestelmän ja energian varastointijärjestelmän energiavirrat sähköisiksi.

“Käyttö- ja nostovoima saadaan sähkömoottoreista, jotka pystyvät kaikki toimimaan regeneratiivisesti. Jarrutuksessa ja kuorman laskemisessa syntyvä energia varastoidaan käytettäväksi myöhemmin uudelleen. Tämä pienentää merkittävästi dieselpolttoaineen kulutusta ja ympäristövaikutuksia.  Samanaikaisesti tuottavuus kasvaa, sillä vasteaika lyhenee ja kiihtyvyys paranee,” sanoo Anders Nilsson, Technical Director, Konecranes Lift Trucks.

Uutta Konecranes-hybridikonttikurottajaa testataan parhaillaan Helsingborgin sataman konttiterminaalissa.  “Konecranes on tullut yhdeksi kumppaneistamme. Teemme erittäin tiivistä yhteistyötä, johon kuuluu sekä nykyisten trukkien ominaisuuksien jatkuva kehittäminen että myös toimiminen testikenttänä uusien mallien, kuten uuden hybridikonttikurottajan kehitystyöhön,” sanoo Mats Fernebrand, Service and Maintenance Manager, Port of Helsingborg.

Helsingborgin satama sijaitsee Ruotsin ja Tanskan välisen salmen kapeimmassa kohdassa. Sataman läpi kulkee yli 350 000 konttia joka vuosi. Rahti- ja matkustajaliikenne ovat sataman tärkeitä liiketoiminta-alueita, ja Helsingborgin satama on ylpeä konttiterminaalistaan. Tätä mainetta vahvistavat useat satama-alueella toimivat Konecranes-konttikurottajat, jotka yhdistävät saumattomasti meri- ja raideliikenteen.

Lehdistö:
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä
sähköposti: mikael.wegmuller@konecranes.com tai puhelin 020 427 2008

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä tiedote ja ladattava kuva löytyvät kotisivuiltamme www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 12 100 työntekijää ja 609 huoltopistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).