KONECRANES FINLAND OY:N YT-NEUVOTTELUT PÄÄTTYIVÄT

Konecranes ilmoitti 3.1.2013 pörssitiedotteessaan Laitteet-liiketoiminta-alueensa uudelleenjärjestelyistä, joiden seurauksena yritys aloitti Laitteet-liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoissa YT-neuvottelut mahdollisista henkilöstövähennyksistä. Nyt päättyneiden YT-neuvotteluiden perusteella on päätetty 20 Konecranes Finland Oy:n työntekijän pysyvästä vähennyksestä. Lisäksi yhdeksän määräaikaista työsuhdetta lopetetaan määräaikaisuuden päättyessä ja vuokratyövoiman määrää vähennetään. Myös lomautukset ovat mahdollisia, jollei laitteiden kysyntä vastaa tehtaiden kapasiteettia. Mahdolliset lomautukset koskevat 350 työntekijää.

Uusien laitteiden kysynnän siirtyessä kohti kehittyviä markkinoita Konecranes on aloittanut toimenpiteet Laitteet-liiketoiminta-alueen toimintojen siirtämiseksi lähemmäs asiakkaita. Tämän johdosta konsernin Teollisuusnosturit-liiketoimintayksikkö muuttaa organisaatiotaan maailmanlaajuisesti vahvemmiksi yksiköiksi, jotka ovat vastuussa laajemmista myyntialueista. Uudelleenjärjestelyiden seurauksena teollisuusnosturien valmistus lopetetaan Hyvinkäällä. Hyvinkää pysyy raskaiden teollisuus- ja satamanosturien komponenttien päävalmistuspaikkana.

Konecranes työllistää Suomessa noin 2 000 henkilöä, joista noin 1 200 työskentelee Hyvinkäällä.

Lisätietoa:
Lehdistö
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä
Sähköposti: mikael.wegmüller@konecranes.com tai puh. 020 427 2008

Analyytikot ja sijoittajat:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2012 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 170 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 12 100 työntekijää ja 626 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).