Konecranes Goliath matkaa Ranskaan

Konecranes ja Chantiers de l’Atlantique, Ranskan St. Nazairessa sijaitseva telakka, ovat allekirjoittaneet sopimuksen Konecranes Goliath -pukkinosturin toimituksesta. Nosturi käsittelee suuria laivanosia ja paneeleja kuivatelakalla, ja on näin tärkeä osa kuuluisan telakan laivanrakennusta.

”Olemme innoissamme tästä tilauksesta Chantiers de l’Atlantique -telakalle, joka on yksi maailman suurimpia. Kun Goliath-nosturi otetaan käyttöön, se kykenee hoitamaan Chantiersin raskaan nostamisen tarpeet suurella tarkkuudella ja luotettavuudella. Olemme ylpeitä, että Konecranes pääsee auttamaan Chantiersia rakentamaan kauniita, huippumoderneja laivoja vuosikausiksi eteenpäin”, sanoi Konecranesin telakkanosturitoiminnan johtaja Lasse Merenheimo.

Konecranes Goliath -nosturi toimitetaan molempien osapuolien yhteistyönä. Konecranes valmistaa sen kokonaisuudessaan Euroopassa. Nosturi kootaan ja pystytetään paikan päällä telakan ja Konecranesin yhteistyönä. Pystytystyöt alkavat kesällä 2021 ja nosturi otetaan käyttöön keväällä 2022. Sen nostokapasiteetti on 1 050 tonnia, kiskoväli 130 m ja korkeus 81 metriä pääpalkin alla.

"Tämä Konecranesilta tekemämme tilaus on osa kunnianhimoista investointisuunnitelmaa. Goliath-nosturi nousee yli kymmenen metriä telakan toista pukkinosturia korkeammaksi ja mahdollistaa kaikkien rakentamiemme suurten alusten ylärakenteen osien nostamisen ja asentamisen tulevina vuosina", sanoi Chantiers de l’Atlantiquen hankinnoista vastaava johtaja Bertrand Paquet.

Chantiers de l’Atlantiquella on pitkä ja maineikas 150-vuotinen historia. Se tunnetaan suurten matkustajaristeilijöiden sekä sotalaivojen rakentamiseen liittyvästä asiantuntijuudestaan ja ammattitaidostaan. Telakka rakentaa tällä hetkellä innovatiivista risteilyaluslaivastoa Royal Caribbean Internationalille, mukaan lukien ”Oasis”- ja "Edge"-luokan risteilyaluksia, ja Meraviglia-aluksia MSC Cruises -varustamolle. Näitä ennen telakka rakensi Queen Mary 2 -risteilijän Cunard-varustamolle. Legendaarinen SS Normandie, joka laskettiin vesille 1935, rakennettiin myös täällä.

Lasse Merenheimo, johtaja, Shipyard Cranes, Konecranes
Sähköposti: lasse.merenheimo@konecranes.com tai puhelin: +358405365990

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Eero Tuulos, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: eero.tuulos@konecranes.com, puh. +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu verkkosivuillamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,33 miljardia euroa. MHE-Demag mukaan lukien konsernilla on noin 18 000 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).