Konecranes osti yrityksen Etelä-Amerikasta

Konecranes osti tammikuun 2011 alussa Gruas Koman Limitada -yrityksen, joka on aiemmin valmistanut lisenssillä Konecranes-nostureita Recoletassa, Santiagon provinssissa Chilessä. Yritysostoon sisältyy myös Peruun äskettäin perustettu Koman Gruas Peru S.R.L -tytäryhtiö. Yritykset ovat erikoistuneet tarjoamaan edistyksellisiä nostolaiteratkaisuja ja kunnossapitopalveluja Chilessä, Perussa ja Boliviassa. Gruas Koman Limitada on asentanut lähes 500 nosturia, joista valtaosa on rakennettu Konecranes-teknologialla. Vuonna 2009 yrityksen liikevaihto oli noin 7 miljoonaa euroa. Kaupan arvoa ei julkaista.

Gruas Koman Limitada on ollut 1990-luvun alkupuolelta asti Konecranes-standardinostolaitteiden lisenssinhaltija. Ostetulla yrityksellä on lähes 60 kokopäiväistä työntekijää, joista puolet on huoltoteknikoita. Yritys huoltaa nostolaitteita Santiagon, Antofagastan ja Calaman alueella, sekä muilla Chilen kaivosalueilla.

Yritysosto luo Konecranes-konsernille erinomaiset mahdollisuudet konsolidoitua ja edelleen laajentaa asemaansa Chilen, Perun, Argentiinan ja muun espanjankielisen Etelä-Amerikan nostolaitemarkkinoilla. Tähän asti Konecranes on palvellut näitä markkinoita kokonaan omistamansa tytäryhtiön kautta. Yhtiö perustuu vuonna 2006 tehtyyn Morris Material Handling -yritysostoon.

“Etelä-Amerikka tarjoaa valtavasti potentiaalia Konecranes-konsernin tulevaisuuden kasvulle”, sanoo Tom Sothard, Amerikan toiminnoista vastaava johtaja (Senior Vice President). ”Gruas Koman jo asentamat nostolaitteet ovat erinomainen perusta kunnossapito-, varaosa- ja laiteliiketoiminnan rakentamiselle Etelä-Amerikan alueella.”

Yritysostolla odotetaan olevan vähäisiä vaikutuksia Konecranes-konsernin vuoden 2011 tulokseen.

Lehdistö
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä
E-mail: mikael.wegmuller@konecranes.com or phone +358 20 427 2008

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2009 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 671 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 9 800 työntekijää ja yli 545 toimipistettä 43 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).