KONECRANES OYJ - KONECRANES-KONSERNI JÄRJESTELEE UUDELLEEN EUROOPAN TOIMINTOJAAN

Kuten 20.10.2011 julkaistussa tammi-syyskuun osavuosikatsauksessa alustavasti ilmoitettiin, Konecranes on aloittanut neljännellä vuosineljänneksellä toimet kustannusrakenteensa alentamiseksi Euroopassa.

Kunnossapito-liiketoiminta-alueella toimintoja uudelleenjärjestellään useissa Euroopan maissa. Suunnitelmat sisältävät kannattamattomien yksiköiden sulkemisia, toimintojen yhdistämisiä, henkilöstövähennyksiä ja hallinnon virtaviivaistamista. Arvioitu henkilöstövähennystarve on noin 100 työntekijää. Suunniteltujen toimien arvioidaan vaikuttavan seuraaviin maihin: Itävalta, Belgia, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Alankomaat, Norja, Espanja, Ruotsi, Iso-Britannia ja Ukraina.

Konecranes-konsernin tavoitteena on näillä toimilla saavuttaa noin 7 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt. Lisäksi Konecranes odottaa kirjaavansa vuoden 2011 neljännellä vuosineljänneksellä noin 6 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja, joista omaisuuden alaskirjauksina kirjataan arvioilta noin 2 miljoonaa euroa. Nämä uudelleenjärjestelytoimet on tarkoitus toteuttaa vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä.

Laitteet-liiketoiminta-alueella Konecranes on aloittanut joidenkin toimintojen ja tuotannon osien uudelleenjärjestelyn Itävallassa ja Saksassa. Air balancer –tuotteen kokoonpano Thalgaussa, Itävallassa suunnitellaan yhdistettäväksi Konecranes-nosturikomponenttien toimitusketjuun. Lisäksi Teollisuusnosturit-liiketoimintayksikkö suunnittelee yhdistävänsä Saksan toimintojansa.

Näiden toimien arvioidaan vaikuttavan noin 20 työntekijään Saksassa. Aiotuilla toimenpiteillä Konecranes pyrkii saavuttamaan noin 2 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt. Konecranes odottaa kirjaavansa vuoden 2011 neljännellä vuosineljänneksellä noin 4 miljoonan euron uudelleenjärjestelykulut, joista omaisuuden alaskirjauksina kirjataan arvioilta noin 2 miljoonaa euroa. Nämä uudelleenjärjestelytoimet on tarkoitus toteuttaa vuoden 2012 loppuun mennessä.

Liiketoiminnan uudelleenjärjestelyn myötä Konecranes aloittaa yhteistoimintaneuvottelut mahdollisista henkilöstövähennyksistä Suomessa. Pysyvien henkilöstövähennyksien arvioidaan koskevan enintään 9 työntekijää Kunnossapito-liiketoiminta-aluueella sekä Konecranes IT:ssä. Kunnossapito-liiketoiminta-alueen aiotut muutokset ovat osa Euroopan laajuista liiketoimintojen uudelleenjärjestelyä. Konecranes IT suunnittelee uudistavansa Service Delivery -organisaatiotaan, millä olisi vaikutuksia liiketoiminnan nykyisiin IT:hen liittyviin rakenteisiin ja vastuualueisiin.

Kaikkien yllämainittujen toimien arvioidaan vaikuttavan yhteensä noin 125 työntekijään Konecranes-konsernissa. Aiotuilla toimenpiteillä Konecranes pyrkii saavuttamaan yhteensä noin 9 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt. Konecranes odottaa kirjaavansa vuoden 2011 neljännellä vuosineljänneksellä yhteensä noin 10 miljoonan euron uudelleenjärjestelykulut, joista omaisuuden alaskirjauksina kirjataan arvioilta yhteensä noin 4 miljoonaa euroa.

Konecranes toistaa taloudellisen ohjeistuksensa vuodelle 2011: ” Konecranes ennustaa vuoden 2011 liikevoiton, ennen mahdollisia uudelleenjärjestelykuluja, olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2010. Liikevaihdon odotetaan kasvavan vuodesta 2010. Kunnossapito-liiketoiminta-alueen vuoden 2011 liikevoiton odotetaan jäävän alle vuoden 2010 tason. Laitteet-liiketoiminta-alueen vuoden 2011 liikevoiton odotetaan kasvavan vuodesta 2010.”

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelinnumero +358 20 427 2050

Teo Ottola, finanssijohtaja
Sähköposti teo.ottola@konecranes.com tai puhelinnumero +358 50 5211 064

Tiedotusvälineet:
Mikael Wegmüller, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Sähköposti mikael.wegmuller@konecranes.com tai puhelinnumero +358 20 427 2008

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 400 työntekijää ja 578 huoltopistettä 46 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

NASDAQ OMX Helsinki Oy
Tiedotusvälineet