KONECRANES OYJ: LIIKEVOITTO JA KASSAVIRTA PARANIVAT, TILAUSTEN MÄÄRÄ PYSYI VAKAANA

KONECRANES OYJ OSAVUOSIKATSAUS 24.10.2012 klo 9.00

LIIKEVOITTO JA KASSAVIRTA PARANIVAT, TILAUSTEN MÄÄRÄ PYSYI VAKAANA

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

- Saadut tilaukset 458,0 miljoonaa euroa (458,5), -0,1 prosenttia; Kunnossapito +15,6 prosenttia ja Laitteet -4,0 prosenttia.
- Tilauskannan arvo syyskuun lopussa 1 085,1 miljoonaa euroa (1 040,1), 4,3 prosenttia korkeampi kuin edellisvuonna, 3,4 prosenttia alhaisempi kuin kesäkuun 2012 lopussa.
- Liikevaihto 529,8 miljoonaa euroa (450,9), +17,5 prosenttia; Kunnossapito +11,6 prosenttia ja Laitteet +23,1 prosenttia.
- Liikevoitto 37,0 miljoonaa euroa (26,0), 7,0 prosenttia liikevaihdosta (5,8).
- Laimennettu osakekohtainen tulos 0,43 euroa (0,31).
- Liiketoiminnan nettorahavirta 45,0 miljoonaa euroa (-1,6).
- Nettovelka 250,5 miljoonaa euroa (203,3) ja nettovelkaantumisaste 55,9 prosenttia (50,2).

TAMMI-SYYSKUU LYHYESTI

- Saadut tilaukset 1 546,3 miljoonaa euroa (1 422,2), +8,7 prosenttia; Kunnossapito +8,3 prosenttia ja Laitteet +9,8 prosenttia.
- Liikevaihto 1 565,1 miljoonaa euroa (1 298,2), +20,6 prosenttia; Kunnossapito +14,9 prosenttia ja Laitteet +25,1 prosenttia.
- Liikevoitto 95,7 miljoonaa euroa (69,7), 6,1 prosenttia liikevaihdosta (5,4).
- Laimennettu osakekohtainen tulos 1,07 euroa (0,70).
- Liiketoiminnan nettorahavirta 74,3 miljoonaa euroa (-31,2).

MARKKINANÄKYMÄT

Makrotaloudellinen epävarmuus on lisääntynyt ja maailmanlaajuinen kysyntä osoittaa enenevässä määrin heikkenemisen merkkejä, mikä johtuu euroalueen kriisin jatkumisesta ja joidenkin kehittyvien markkinoiden hitaammasta talouskasvusta. Tämä vaikuttaa negatiivisesti uusien tarjouspyyntöjen määrään.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Tilauskannan perusteella ennustamme vuoden 2012 liikevaihdon ja liikevoiton olevan vuotta 2011 korkeammalla tasolla.

TUNNUSLUVUT Kolmas vuosineljännes tammi - syyskuu
  7-9/ 2012 7-9/ 2011 Muutos % 1-9/  2012 1-9/ 2011 Muutos % R12M 2011
Saadut tilaukset, MEUR 458,0 458,5 -0,1 1 546,3 1 422,2 8,7 2 020,2 1 896,1
Tilauskanta kauden lopussa, MEUR       1 085,1 1 040,1 4,3   991,8
Liikevaihto yhteensä, MEUR 529,8 450,9 17,5 1 565,1 1 298,2 20,6 2 163,2 1 896,4
Käyttökate (EBITDA) ilman uudelleenjärjestelykuluja, MEUR 47,2 35,5 32,8 125,7 97,0 29,6 182,9 154,3
Käyttökate (EBITDA) ilman uudelleenjärjestelykuluja, % 8,9 7,9   8,0 7,5   8,5 8,1
Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja, MEUR 37,0 26,0 42,2 95,7 69,7 37,4 143,2 117,2
Liikevoittoprosentti ilman uudelleenjärjestelykuluja, % 7,0 5,8   6,1 5,4   6,6 6,2
Käyttökate (EBITDA), MEUR 47,2 35,5 32,8 125,7 97,0 29,6 176,8 148,1
Käyttökate (EBITDA), % 8,9 7,9   8,0 7,5   8,2 7,8
Liikevoitto, MEUR 37,0 26,0 42,2 95,7 69,7 37,4 132,9 106,9
Liikevoittoprosentti, % 7,0 5,8   6,1 5,4   6,1 5,6
Voitto ennen veroja, MEUR 37,1 26,3 41,2 90,3 60,1 50,2 125,9 95,8
Tilikauden voitto, MEUR 25,0 18,3 36,6 62,4 42,0 48,7 85,4 64,9
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR 0,43 0,31 41,1 1,08 0,71 51,9 1,48 1,11
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos, EUR 0,43 0,31 41,8 1,07 0,70 52,6 1,47 1,10
Gearing, %       55,9 49,7     50,5
Sijoitetun pääoman tuotto %, liukuva 12 kk             18,5 17,1
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana       11 860 10 834 9,5   10 998

Toimitusjohtaja Pekka Lundmark:

”Vaikka emme olekaan vielä tavoitteessamme, olemme kuitenkin tyytyväisiä kolmannen vuosineljänneksen tulokseemme. Kunnossapito-liiketoiminta-alueen tulos on parantunut, ja se on tavoitteen mukaisesti keskittynyt tänä vuonna kasvun sijasta kannattavuuteen. Huoltosopimuskantamme on kehittynyt hyvin; tämä on tasapainottava elementti epävarmassa taloustilanteessa.  Laitteet-liiketoiminta-alue pärjää hyvin haastavassa toimintaympäristössä, jossa nosturimarkkinoiden hajanaisuus, joidenkin alueiden ylikapasiteetti ja jonkin verran pienentynyt kysyntä aiheuttavat myyntikatepaineita.

Kehitys on epätasaista eri puolilla maailmaa. Vahvin alueemme on ollut tänä vuonna Pohjois-Amerikka yhdessä joidenkin kehittyvien markkinoiden, kuten ASEAN-maiden, kanssa. Länsi-Euroopassa, Kiinassa ja Intiassa kysyntä on ollut heikompaa. Tilanteemme on uusien liiketoimintamahdollisuuksien osalta edelleen kohtuullisen hyvä, mutta rakenneuudistusten puute talouden eri ongelmien ratkaisemiseksi saattaa vaikuttaa markkinoihimme negatiivisesti.”

JULKISTAMISMENETTELY

Konecranes noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä pörssitiedote on yhteenveto Konecranes Oyj:n tammi-syyskuun 2012 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Konecranes-konsernin verkkosivuilla osoitteessa www.konecranes.com.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään Ravintola Savoyn Salikabinetissa (osoite: Eteläesplanadi 14, 7. krs) klo 11.00. Osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja finanssijohtaja Teo Ottola.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä klo 11.00 alkaen osoitteessa www.konecranes.com. Yksityiskohtaiset tiedot tiedotustilaisuudesta löytyvät 9.10.2012 julkaistusta pörssitiedotteesta.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Pekka Lundmark, toimitusjohtaja, puh. 020 427 2000
Teo Ottola, finanssijohtaja, puh. 020 427 2040
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi- ja viestintä, puh. 020 427 2008

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 12 100 työntekijää ja 609 huoltopistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).