KONECRANES OYJ:N HALLITUS PÄÄTTI KONECRANES-OSAKESÄÄSTÖOHJELMAN YKSITYISKOHDISTA

KONECRANES OYJ  PÖRSSITIEDOTE  25.4.2012 klo 09:30

Konecranes Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti Konecranes osakesäästöohjelmasta (ohjelma) 22.3.2012. Ohjelma otetaan käyttöön Konecranes-konsernissa maailmanlaajuisesti. Ohjelman tavoitteena on kannustaa Konecranes-konsernin työntekijöitä ryhtymään yrityksen osakkeenomistajiksi, sekä palkita heitä yrityksen tavoitteiden mukaan toimimisesta – sekä nyt että tulevaisuudessa. Tarkoituksena on myös tiivistää Konecranes-konsernin osakkeenomistajien ja henkilöstön välistä suhdetta.

Varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään ohjelman yksityiskohtaisista ehdoista, säästökausista ja niiden yksityiskohtaisista ehdoista, sekä toteuttamaan ohjelman harkintansa mukaan ottaen erityisesti huomioon kussakin maassa, jossa konserni harjoittaa liiketoimintaa, voimassa olevan lainsäädännön ja muut ohjelmaan sovellettavat määräykset.

Hallitus on päättänyt ohjelman yksityiskohtaiset ehdot ja alkavan säästökauden. Ohjelmaa tarjotaan noin 40 maassa noin 11 000 työntekijälle. Muutamat maat on jätetty pois tässä vaiheessa paikallisten lainsäädännöllisten esteiden vuoksi. Alkava säästökausi alkaa 1.7.2012 ja päättyy 30.6.2013. Enimmäissäästön määrä kuukaudessa on 5 prosenttia kunkin osallistujan bruttokuukausipalkasta ja vähimmäissäästön määrä kuukaudessa on 10 euroa per työntekijä. Ohjelmaan osallistuva henkilö saa maksutta yhden lisäosakkeen kutakin kahta hankittua säästöosaketta kohden. Lisäosakkeet annetaan osallistujille, jos he omistavat säästökaudelta hankitut säästöosakkeet määrätyn omistusjakson päättymiseen, 15.2.2016, saakka eikä heidän työsuhteensa ole päättynyt bad leaver –syistä omistusjakson viimeisenä päivänä.

Työntekijä osallistuu ohjelmaan vuodeksi kerrallaan. Osakkeita hankitaan kertyneillä säästöillä markkinahintaan neljännesvuosittain Konecranes-osavuosikatsausten julkistamispäivien jälkeen marraskuusta 2012 alkaen. Ostetuille osakkeille alkavan säästökauden aikana maksetut osingot käytetään automaattisesti osakkeiden ostamiseen seuraavana osakkeiden ostopäivänä. Näillä osakkeilla on samat oikeudet kuin lisäosakkeilla.

Tarkempaa tietoa ohjelmasta löytyy 22.3.2012 julkaistusta tiedotteesta.

KONECRANES OYJ

Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä, puh. 020 427 2008
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 11 700 työntekijää ja 609 huoltopistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).