Konecranes Oyj:n hallitus päätti uuden osakepalkkiojärjestelmän perustamisesta

KONECRANES OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.2.2023 klo 20.30

Konecranes Oyj:n hallitus päätti uuden osakepalkkiojärjestelmän perustamisesta

Konecranes Oyj:n hallitus on päättänyt uuden osakepalkkiojärjestelmän 2023 ("Järjestelmä") perustamisesta Konecranesin avainhenkilöille. Järjestelmän tavoitteena on yhdistää Konecranesin osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet ja siten kasvattaa yhtiön arvoa, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja palkita heitä asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.

Maksettava mahdollinen palkkio on suoraan yhteydessä keskeisiin suorituskyvyn mittareihin, jotka tukevat pitkän aikavälin tuottoa osakkeenomistajille. Järjestelmän ansaintajakso 2023–2025 on kolmivuotinen.

Järjestelmällä on kaksi ansaintakriteeriä: 60 prosentin painotuksella kumulatiivinen oikaistu osakekohtainen tulos (EPS) tilikausien 2023–2025 aikana ja 40 prosentin painotuksella liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvuvauhti (CAGR) tilikausien 2023–2025 aikana. Osakekohtaiseen tulokseen tehtävät oikaisut sisältävät määrättyjä uudelleenjärjestelykuluja, yritysjärjestelyihin liittyviä transaktiokustannuksia sekä muita poikkeuksellisia eriä. Hallitus on päättänyt myös tavoitteet kolmivuotiselle ansaintajaksolle.

Järjestelmän kohderyhmään kuuluu enintään 170 Konecranesin avainhenkilöä. Ansaintajakson 2023–2025 perusteella maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään 700 000 Konecranes Oyj:n osakkeen arvoa. Mahdolliset palkkiot maksetaan vuonna 2026, mikäli järjestelmän ehdot täyttyvät.

Kannustinjärjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan osittain Konecranes Oyj:n osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuudella pyritään kattamaan palkkioista osallistujille aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Palkkiota ei pääsääntöisesti makseta, jos osallistujan työ- tai toimisuhde päättyy ennen palkkion maksua.

Hallitus ehdottaa myöhemmin tänä vuonna pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallitus valtuutetaan päättämään osakeannista tai omien osakkeiden luovuttamisesta, joka tarvitaan Järjestelmän toteuttamiseksi.

KONECRANES OYJ

Kiira Fröberg

Sijoittajasuhdejohtaja

Kiira Fröberg

Sijoittajasuhdejohtaja

puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 500 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).