Konecranes Oyj osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2017

KONECRANES OYJ OSAVUOSIKATSAUS 25.10.2017 klo 9.00

KANNATTAVUUDEN PARANEMINEN JATKUI, SATAMARATKAISUJEN SAADUT TILAUKSET VAHVALLA TASOLLA

LIIKEVAIHTO-OHJEISTUSTA LASKETTIIN HIEMAN

Tämä tiedote on yhteenveto Konecranes Oyj:n tammi-syyskuun 2017 puolivuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Konecranes-konsernin verkkosivuilla osoitteessa www.konecranes.com.

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES LYHYESTI (VERTAILU YHDISTETYN YHTIÖN LUKUIHIN*)

- Saadut tilaukset 750,1 miljoonaa euroa (685,3), +9,4 prosenttia
- Tilauskannan arvo syyskuun lopussa 1 656,6 miljoonaa euroa (1 467,9), +12,9 prosenttia
- Liikevaihto 746,2 miljoonaa euroa (803,8), -7,2 prosenttia
- Oikaistu EBITA 54,4 miljoonaa euroa (47,1), 7,3 prosenttia liikevaihdosta (5,9)

TAMMI-SYYSKUU LYHYESTI (VERTAILU YHDISTETYN YHTIÖN LUKUIHIN*)

- Saadut tilaukset 2 274,8 miljoonaa euroa (2 103,8), +8,1 prosenttia
- Liikevaihto 2 226,4 miljoonaa euroa (2 307,4), -3,5 prosenttia
- Oikaistu EBITA 136,3 miljoonaa euroa (98,3), 6,1 prosenttia liikevaihdosta (4,3)

TAMMI-SYYSKUU LYHYESTI (VERTAILU HISTORIALLISIIN KONECRANES-KONSERNIN LUKUIHIN*)

- Saadut tilaukset 2 274,8 miljoonaa euroa (1 325,6), +71,6 prosenttia
- Tilauskannan arvo syyskuun lopussa 1 656,6 miljoonaa euroa (987,7), +67,7 prosenttia
- Liikevaihto 2 226,4 miljoonaa euroa (1 505,0), +47,9 prosenttia
- Oikaistu EBITA 136,3 miljoonaa euroa (91,7), 6,1 prosenttia liikevaihdosta (6,1)
- Liikevoitto 262,9 miljoonaa euroa (53,9), 11,8 prosenttia liikevaihdosta (3,6)
- Laimennettu osakekohtainen tulos 2,62 euroa (0,46)
- Vapaa kassavirta 166,4 miljoonaa euroa (29,7)
- Nettovelka 566,4 miljoonaa euroa (183,5) ja nettovelkaantumisaste 45,1 prosenttia (44,0)

*Tämä raportti sisältää vertailuja sekä historiallisiin Konecranes-konsernin lukuihin että yhdistetyn yhtiön lukuihin. Historialliset luvut perustuvat Konecranes-konsernin itsenäisenä (stand-alone) yhtiönä raportoimaan taloudelliseen informaatioon vuodelta 2016 (sisältäen myydyn STAHL CraneSystems -liiketoiminnan).

Vertailukelpoisuuden vuoksi tämä raportti sisältää myös erillisten otsikoiden alla vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön tilintarkastamattomia taloudellisia tietoja johdon arvioiden mukaisesti vuoden 2016 osalta. Tämä taloudellinen tieto on tarkoitettu kuvaamaan yhdistetyn yhtiön taloudellista tulosta siten, että se olisi toiminut samankaltaisesti koko vuoden 2016. Vertailukelpoiset yhdistetyn yhtiön toiminnot sisältävät Konecranes-konsernin liiketoiminnot ilman myytyä STAHL CraneSystems -liiketoimintaa mutta sisältäen ostetun MHPS-liiketoiminnan. Ks. “Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön laadintaperusteet” lisätietojen osalta.

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön taloudelliset tiedot koskevat oletettua tilannetta, eivätkä ne siksi anna kuvaa yrityksen todellisesta taloudellisesta tilanteesta tai tuloksesta vuonna 2016. MHPS:n edellisvuoden tilauskanta sisälsi vain seuraavan 12 kuukauden toimitukset.

MARKKINANÄKYMÄT

Valmistusteollisuuden taloudelliset indikaattorit ovat edelleen vahvoja. Euroopan teollisuusasiakkaiden keskuudessa kysyntä on vakaata. Pohjois-Amerikassa valmistusteollisuuden tuotantotoiminta on edelleen vaihtelevaa. Aasian ja Tyynenmeren alueella kysyntä osoittaa toipumisen merkkejä. Maailmanlaajuisen konttiliikenteen kasvu on parantunut, ja näkymät pienten ja keskisuurten kontinkäsittelyyn liittyvien tilausten suhteen ovat vahvistuneet.

UUSI TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Vuoden 2017 liikevaihdon odotetaan olevan alempi kuin vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön liikevaihto vuonna 2016 (3 278 miljoonaa euroa). Odotamme oikaistun EBITAn olevan 205–225 miljoonaa euroa vuonna 2017 (vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön oikaistu EBITA oli 184 miljoonaa euroa vuonna 2016).

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön toiminnot sisältävät Konecranes-konsernin liiketoiminnot ilman myytyä STAHL CraneSystems -liiketoimintaa mutta sisältäen ostetun MHPS-liiketoiminnan. Lisää taloudellista tietoa, mukaan lukien vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön laadintaperusteet, löytyy 10.4.2017 ja 13.4.2017 julkaistuista pörssitiedotteista.

AIKAISEMPI TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Vuoden 2017 liikevaihdon odotetaan olevan lähellä vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön liikevaihtoa tai alle vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön liikevaihdon vuonna 2016 (3 278 miljoonaa euroa). Odotamme oikaistun EBITAn olevan 205–225 miljoonaa euroa vuonna 2017 (vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön oikaistu EBITA oli 184 miljoonaa euroa vuonna 2016).

TUNNUSLUVUT (vertailu historiallisiin lukuihin)

Kolmas vuosineljännes Tammi-syyskuu
  7-9/
7-9/
Muutos %   1-9/ 2017 1-9/ 2016 Muutos% R12M 2016
Saadut tilaukset, MEUR 750,1             420,3 78,5 2 274,8 1 325,6 71,6 2 869,9       1 920,7
Tilauskanta kauden lopussa, MEUR       1 656,6 987,7 67,7         1 038,0
Liikevaihto yhteensä, MEUR 746,2 517,6 44,2 2 226,4 1 505,0 47,9       2 839,7       2 118,4
Oikaistu käyttökate (EBITDA), MEUR 1 72,0 50,1 43,7 191,5 126,8 51,0 256,3 191,6
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % 1 9,7 % 9,7 %   8,6 % 8,4 %   9,0 % 9,0 %
Oikaistu EBITA, MEUR 2 54,4 38,9 40,0 136,3 91,7 48,6 189,4 144,8
Oikaistu EBITA, % 2 7,3 % 7,5 %   6,1 % 6,1 %   6,9 % 6,8 %
Oikaistu liikevoitto, MEUR 1 44,7 37,9 18,0 106,9 88,7 20,6 159,0 140,8
Oikaistu liikevoittoprosentti, % 1 6,0 % 7,3 %   4,8 % 5,9 %   5,6 % 6,6 %
Liikevoitto, MEUR 6,8 25,0 -72,7 262,9 53,9 387,7 293,9 84,9
Liikevoittoprosentti, % 0,9 % 4,8 %   11,8 % 3,6 %   12,2 % 4,0 %
Voitto ennen veroja, MEUR -4,8 21,3 -122,7 230,9 36,6 530,2 256,3 62,1
Tilikauden voitto, MEUR -4,2 15,8 -126,8 203,2 26,7 659,7 214,0 37,6
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR -0,06 0,27 -121,6 2,62 0,46 475,7 2,81 0,64
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos, EUR -0,06 0,27 -121,6 2,62 0,46 475,7 2,81 0,64
Korollinen nettovelka/ Oma pääoma, %       45,1 % 44,0 %     29,1 %
Nettovelka / oikaistu EBITDA, liukuva 12 kk 1       2,2 1,0     0,7
Sijoitetun pääoman tuotto %             23,2 % 10,3 %
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto, % 3             12,6 % 19,2 %
Vapaa kassavirta, MEUR -6,2 26,5   166,4 29,7   220,5 83,9
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana       15 307 11 509 33,0   11 398

TUNNUSLUVUT (vertailu yhdistetyn yhtiön lukuihin)

Kolmas vuosineljännes Tammi-syyskuu
  7-9/ 2017 7-9/ 2016 Muutos % 1-9/ 2017 1-9/ 2016 Muutos% R12M 2016
Saadut tilaukset, MEUR 750,1 685,3 9,4 2 274,8 2 103,8 8,1  3 196,3 3 025,3
Tilauskanta kauden lopussa, MEUR       1 656,6 1 467,9 12,9   1 507,7
Liikevaihto yhteensä, MEUR 746,2 803,8 -7,2 2 226,4 2 307,4 -3,5  3 197,4  3 278,4
Oikaistu käyttökate (EBITDA), MEUR 1 72,0 65,3 10,2 191,5 153,7 24,7  296,8 258,9
Oikaistu käyttökate (EBITDA), % 1 9,7 % 8,1 %   8,6 % 6,7 %   9,3 % 7,9 %
Oikaistu EBITA, MEUR 2 54,4  47,1 15,6 136,3 98,3 38,6  222,0  184,1
Oikaistu EBITA, % 2 7,3 % 5,9 %   6,1 % 4,3 %   6,9 % 5,6 %
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana        16 882 17 944 -5,9    17 760

1 Ilman oikaisueriä. Katso myös liite 12 tilinpäätöslyhennelmässä.
2 Ilman oikaisueriä ja kauppahinnan allokaatiopoistoja. Katso myös liite 12 tilinpäätöslyhennelmässä.
3 Sijoitetun pääoman tuotto ilman oikaisueriä. Katso myös liite 12 tilinpäätöslyhennelmässä.

Toimitusjohtaja Panu Routila:

”Oikaistun EBITA-marginaalin kasvu jatkui vahvana vuoden 2017 kolmannella vuosineljänneksellä. Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön oikaistu EBITA-marginaali nousi 1,4 prosenttiyksikköä edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, vaikka liikevaihto oli edellisvuotta pienempi. Kannattavuuden paraneminen jatkui Kunnossapito-liiketoiminta-alueella, ja Teollisuuslaitteissa ja Satamaratkaisuissa tuloskäänne eteni. Tämä osoittaa, että MHPS-liiketoiminnan integrointi etenee onnistuneesti ja parantaa tehokkuuttamme.

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön saatujen tilausten määrä nousi kolmannella vuosineljänneksellä 9,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ensimmäisen vuosipuoliskon tapaan saatujen tilausten määrän kasvu oli vahvinta Satamaratkaisuissa. Liiketoiminta-alueen saatujen tilausten määrä kasvoi jälleen useimmissa tuoteryhmissä. Laajennetun tuotetarjontamme ristiinpromootio näyttää siis toimivan. Useimpien uusien Konecranes Gottwald- ja Konecranes Noell -tuotteidemme tilauskannan vahvistuminen jatkui. Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueen tilauskanta sisältää kuitenkin noin 50 miljoonaa euroa vähemmän toimituksia vuoden 2017 neljännelle vuosineljännekselle kuin mikä viime vuoden vastaava tilanne oli.

Kunnossapito- ja Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueiden saatujen tilausten määrä oli edellisvuotta pienempi, sillä keskityimme edelleen luomaan pohjaa yhdistetyille toiminnoille. Tämä on monissa maissa tarkoittanut toimintojen yhdistämistä ja jopa joidenkin heikosti kannattavien yksiköiden sulkemista. Raportoituun saatujen tilausten määrään vaikuttivat jonkin verran myös Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen suhteessa euroon ja Yhdysvaltain vaikeat sääolosuhteet.

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön liikevaihto pieneni kolmannella vuosineljänneksellä 7,2 prosenttia edellisvuodesta. Satamaratkaisuissa liikevaihdon lasku johtui toimitusten ajoituksista ja RTG-nosturien poikkeuksellisen korkeasta liikevaihdosta vertailujaksolla. Kunnossapidon ja Teollisuuslaitteiden liikevaihtoon vaikuttivat samat tekijät kuin saatujen tilausten määrään: liiketoiminta-alueilla keskityttiin kasvun sijaan parantamaan katteita integraatiotoimilla.

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön oikaistu EBITA nousi kolmannella vuosineljänneksellä 54,4 miljoonaan euroon (47,1) ja oikaistu EBITA-marginaali 7,3 prosenttiin (5,9). Kunnossapidon oikaistu EBITA-marginaali parani 1,2 prosenttiyksikköä positiivisen myyntimixin, paremman tuottavuuden ja alhaisempien kiinteiden kustannusten ansiosta. Teollisuuslaitteiden oikaistu EBITA-marginaali parani 3,4 prosenttiyksikköä pääosin vuosina 2016–2017 toteutettujen kustannussäästötoimien ja onnistuneiden toimitusten ansiosta. Satamaratkaisujen oikaistu EBITA-marginaali parani 1,5 prosenttiyksikköä edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvua tukivat vuosina 2016–2017 toteutetut kustannussäästötoimet, sujuvammat toimitukset, joiden ansiosta saimme muutamista loppuunsaatetuista projekteista odotettua paremmat katteet, sekä tiettyjen tuotteiden liikevaihdon kasvu.

MHPS-liiketoiminnan integrointi etenee odotuksiamme nopeammin. Tavoitteenamme on edelleen saavuttaa vuoden 2019 loppuun mennessä 140 miljoonan euron vuosittaiset liikevoittotason synergiat, mutta odotamme nyt toteuttavamme 50 miljoonan euron (aikaisemmin 45 miljoonaa euroa) vuosittaiset synergiat vuoden 2017 loppuun mennessä. Kolmannella vuosineljänneksellä etenimme valmistuksen optimoinnissa monissa maissa, erityisesti Intiassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa. Myös yhdistetty organisaatio toimii jo hyvin. Vuodelle 2017 suunniteltujen toimien loppuunsaattamisen lisäksi teemme paljon töitä luodaksemme hyvän pohjan vuoden 2018 integraatiotoimillemme ja kasvuhankkeiden käynnistämiselle vaiheittain vuoden 2018 aikana.”

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään HTC Keilaniemessä (osoite: Keilaranta 15 B, Espoo) 25. lokakuuta 2017 klo 11.00. Tammi-syyskuun osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Panu Routila ja finanssijohtaja Teo Ottola.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä klo 11.00 alkaen osoitteessa www.konecranes.com. Yksityiskohtaiset tiedot tiedotustilaisuudesta löytyvät 4.10.2017 julkaistusta pörssitiedotteesta.

VERTAILUKELPOISEN YHDISTETYN YHTIÖN LAADINTAPERUSTEET

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön talousluvut perustuvat johdon arvioihin ja ovat siten vain viitteellisiä. Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön talousluvut antavat kuvan siitä, mikä yhdistetyn yhtiön avainluvut olisivat olleet, jos toiminnot olivat kuuluneet samaan yhtiöön vuoden 2016 alusta saakka.

Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön talousluvut perustuvat hypoteettiseen tilanteeseen, eikä niitä pidä pitää pro forma -talouslukuina, sillä niissä ei ole vielä huomioitu laadintaperiaatteiden eroja. Vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön tilintarkastamattomat talousluvut perustuvat Konecranes-konsernin vuoden 2016 tilinpäätökseen (oikaistuna uudelleenjärjestelykuluilla ja Terexin kanssa ehdotettuun yhdistymiseen liittyvillä transaktiokuluilla sekä vastaanotetulla vakuutuskorvauksella) ja Terex Corporationin (”Terex”) MHPS-liiketoimintasegmentin vuoden 2016 tilintarkastamattomiin tätä tarkoitusta varten laskettuihin taloudellisiin carve-out-lukuihin (oikaistuna kertaluonteisilla erillä, kuten uudelleenjärjestelykuluilla ja liikearvoon ja tuotemerkkeihin tehdyillä alaskirjauksilla) USGAAPin mukaisesti. MHPS:n tuloslaskelmaa on oikaistu Terex-konsernin yleiskustannuksilla heijastelemaan tilannetta, jossa konserni olisi muodostettu vuoden 2016 alussa.

MHPS:n talousluvut on laskettu tätä tarkoitusta varten ”carve-out”-perusteisesti, joten ne eivät välttämättä vastaa sitä, mikä sen toimintojen tulos olisi ollut, jos MHPS olisi ollut itsenäinen yhtiö ja olisi laatinut erillisen IRFS:n mukaisen tilinpäätöksen kyseisiltä raportointikausilta. Tätä varten lasketut talousluvut eivät myöskään välttämättä kerro MHPS:n Konecranesin kanssa yhdistettyjen operatiivisten toimintojen tulevasta tuloksesta.

Konecranes ei pysty esittämään täsmäytystä yhdistetyistä taloudellisista tiedoista, koska MHPS:n luvut on laskettu USGAAP:in mukaisesti ja niihin on sovellettu eri laskentaperiaatteita kuin Konecranes sekä lisäksi Terex on käsitellyt MHPS-segmenttiä päättyneenä liiketoimintona vuonna 2016.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Panu Routila, toimitusjohtaja, puh. +358 20 427 2000
Teo Ottola, finanssijohtaja, puh. +358 20 427 2040
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 20 427 2050
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä, puh. +358 20 427 2008

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2016 yrityksen (vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön) liikevaihto oli yhteensä 3 278 miljoonaa euroa. Konsernilla on 16 600 työntekijää ja 600 huoltopistettä 50 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).