KONECRANES SAI ENSIMMÄISEN RTG-TILAUKSENSA ISOSTA-BRITANNIASTA

Isobritannialainen PD Teesport tilasi maaliskuussa 2011 neljä kumipyöräkontti (RTG, rubber tired gantry) -nosturia. Nämä ovat ensimmäiset Iso-Britanniaan toimitettavat Konecranes RTG-nosturit. Ekotehokkaat RTG:t toimitetaan syksyllä 2011.

PD Teesportin omistaa PD Ports, joka on johtava satama- ja logistiikkayritys. Koillisenglantilainen yritys toimii koko Iso-Britannian alueella. Teesportin konttiterminaalin kapasiteettia ollaan parhaillaan kasvattamassa 235 000 TEU:sta 450 000 TEU:hun. Yrityksen kokonaisstrategia konttiliikenteen lisääntyessä on laajentaa koko sataman kapasiteettia ainakin 650 000 TEU:hun. Tämä nostaa Teesportin merkittäväksi pelaajaksi Ison-Britannian konttisatamien joukossa.

“Teessiden konttiterminaaliin investoidaan mahdollisesti yhteensä 29 miljoonaa puntaa ja se parantaa edelleen sataman suorituskykyä ja tuottavuutta kasvavan asiakasmäärän palvelemiseksi,” kommentoi Mark Pearson, PD Ports Project Director. “Pyrimme tarjoamaan maailmanluokan palvelua, jolloin meillä on oltava käytössämme parhaat saatavilla olevat laitteet ja teknologia. Konecranes RTG-nostureiden myötä laajentuva terminaalimme pystyy toimimaan niin turvallisesti, suorituskykyisesti ja kustannustehokkaasti kuin mahdollista.”

“Tämä on läpimurto Ison-Britannian RTG-nosturimarkkinoille,” sanoo Thomas Gylling, joka on vastuussa Konecranes-satamanostureiden myynnistä. “PD Teesport on dynaaminen ja kasvuorientoitunut satama, jolla on suuret odotukset laitteidemme suorituskyvystä. Toimitettavista laitteista tulee Ison-Britannian eniten kontteja tunnissa käsittelevät RTG-nosturit.”

RTG-nostureihin tulee Konecranes-polttoaineensäästöjärjestelmä ja ne on suunniteltu täyttämään myös tulevaisuuden ympäristövaatimukset. Nostureihin tulee valmius sähkönsyöttöön kaapelikeloilla, jolloin dieselgeneraattorit voidaan poistaa ja korvata paikallisverkon tuottamalla sähköllä. Tilatut nosturit on varustettu viimeisimmällä, konttikentille tarkoitetulla DGPS-teknologialla. Siihen sisältyy automaattiohjaustuki, joka pitää nosturin etukäteen ohjelmoidulla, suoralla ajolinjalla, ja näin parantaa sekä turvallisuutta että tuottavuutta. RTG-nostureissa oleva konttien paikannusjärjestelmä on kytketty sataman ohjausjärjestelmään, ja se takaa oikean ja reaaliaikaisen konttien sijoittelun ja varastojen täsmällisyyden. 16-pyöräisten RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 50 tonnia, ja ne voivat pinota kuusi konttia päällekkäin. Nosturin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain.

Lehdistö:
Thomas Gylling, kontinkäsittelynostureiden myynnistä vastaava
Sähköposti: thomas.gylling@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2219

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote ja ladattava kuva löytyvät www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Konsernilla on 10 000 työntekijää 578 kohteessa 46 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).