KONECRANES SAI JATKOTILAUKSEN SLOVENIALAISELTA LUKA KOPERILTA

Konecranes sai tammikuussa 2012 kolmen RTG-nosturin tilauksen slovenialaiselta Luka Koper-satamaoperaattorilta. Kyseessä on Konecranes-konsernin seitsemäs RTG-toimitus Luka Koperille, jolla on jo kymmenen Konecranes RTG-nosturia sekä Konecranes STS-nostureita, kahmarinostureita ja konttikurottajia. Tilatut kolme nosturia toimitetaan lokakuussa 2012. Osapuolet ovat sopineet, ettei uuden tilauksen arvoa julkisteta.

Rahtiliikenteen viime vuosien poikkeuksellinen kasvun myötä Luka Koperista on tullut pohjoisen Adrianmeren suurin konttiterminaali, ja yritys pyrkii edelleen tehostamaan toimintaansa. Vuonna 2011 Luka Koperin konttiterminaalissa käsiteltiin ja varastoitiin ennätysmäärä konttirahtia, lähes 590 000 TEUta.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Luka Koper valitsi Konecranes-konsernin edistyksellisen suorituskykyiset ja ekotehokkaat RTG-nosturit”, kertoo Thomas Gylling Konecranes-konsernista. ”Luka Koperilla nostureiden käyttöasteet ovat hyvin korkealla, ja laitteet käsittelevät kontteja ankarissa olosuhteissa. Olemme vakuuttuneita siitä, että uudella teknologialla varustetut nosturit toimivat alamme edelläkävijöinä myös tulevaisuudessa.”

Nyt tilatut nosturit ovat sataman ensimmäiset 16-pyöräiset RTG-nosturit ja niissä on edistyksellinen Active Load Control -kuormankäsittelyjärjestelmä, joka parantaa merkittävästi kontinkäsittelyn suorituskykyä. Nosturit on varusteltu viimeisimmällä, konttikentille tarkoitetulla DGPS-teknologialla. Teknologiaan sisältyy Autosteering-ominaisuus, joka pitää nosturin etukäteen ohjelmoidulla, suoralla ajolinjalla, ja näin parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta. RTG-nostureissa oleva konttien paikannusjärjestelmä yhdistetään satamaterminaalin ohjausjärjestelmään, mikä varmistaa virheettömän ja reaaliaikaisen konttiensijoittelun sekä säilyttää varastojen täsmällisyyden. Konttien käsittelyä tehostaa entisestään Autostop-ominaisuus, joka auttaa kuljettajaa pysäyttämään nosturin automaattisesti oikeaan paikaan halutun kontin tai käytävän kohdalle.

Lisäksi nosturit varustetaan teknologialla, joka mahdollistaa etävalvonnan, ennakoivan huollon ja etätuen. Ekotehokas, Konecranes-konsernin kehittelemä polttoaineen säästöjärjestelmä, vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta estämällä joutokäynnin suurilla kierroksilla. Se myös alentaa melutasoa ja vähentää päästöjä.

Tilattujen RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin, ja pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi seitsemän konttia rinnakkain.

Lehdistö:
Thomas Gylling, General Manager, Head of Business Line Yard IT
Sähköposti: thomas.gylling@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2219

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja,
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 700 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).