KONECRANES SAI RTG-JATKOTILAUKSEN SLOVENIASTA

Konecranes sai marraskuussa kahden kumipyöräkontti (RTG, rubber tired gantry) -nosturin jatkotilauksen slovenialaiselta Luka Koperilta. Luka Koper on Konecranes-konsernin pitkäaikainen asiakas, jolla on jo ennestään Konecranes STS- ja RTG-nostureita sekä kahmari-nostureita. Nosturit toimitetaan heinäkuun 2011 loppuun mennessä. Osapuolet ovat sopineet, ettei kaupan arvoa julkaista.

Luka Koper on osakeyhtiö, joka tarjoaa satama- ja logistiikkapalveluita Koperin satamassa. Slovenian markkinoiden lisäksi Luka Koper palvelee myös Itävallan, Italian, Unkarin, Tšekin, Slovakian, Baijerin, Puolan sekä entisen Jugoslavian maiden markkinoita. Vuonna 2010 sataman konttiliikenteen arvioidaan yltävän 475 000 TEU:hun.
Ensimmäinen Konecranes-nosturi toimitettiin yritykselle vuonna 2002. Nyt tilattujen RTG-nostureiden toimituksen jälkeen Luka Koperilla on Lukan satamassa yhteensä kahdeksan RTG-nosturia.

“Luka Koperilla ja meillä on hyvä yhteinen historia ja olen iloinen voidessamme toimittaa Koperille jälleen uusia RTG-nostureita”, sanoo Konecranes-kontinkäsittelynostureiden myynnistä vastaava Thomas Gylling. ”Uuden nosturiteknologian avulla voimme nostaa sekä uuden että nykyisen konttipihan kapasiteettia. Uudet teknologia-alustat mahdollistavat kapasiteetin lisäämisen myös tulevaisuudessa.”

Tilatut nosturit on varustettu viimeisimmällä, konttikentille tarkoitetulla DGPS-teknologialla. Siihen sisältyy automaattiohjaus, joka pitää nosturin etukäteen ohjelmoidulla, suoralla ajolinjalla, ja näin parantaa sekä turvallisuutta että tuottavuutta. RTG-nostureissa oleva konttien paikannusjärjestelmä on kytketty sataman ohjausjärjestelmään; tämä takaa oikean ja oikea-aikaisen konttien sijoittelun ja varastojen täsmällisyyden. Lisäksi nosturit varustetaan teknologialla, joka mahdollistaa etävalvonnan, ennakoivan huollon ja etätuen. Ekotehokas Konecranes-polttoaineen säästöjärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta merkittävästi estämällä joutokäynnin suurilla kierroksilla. Se myös vähentää melua ja päästöjä.

Tilattujen RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota kuusi konttia päällekkäin ja niiden jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi seitsemän konttia rinnakkain.

Lehdistö
Thomas Gylling, kontinkäsittelynostureiden myynnistä vastaava
Sähköposti: thomas.gylling@konecranes.com tai puhelin 020 427 2219

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, Sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä lehdistötiedote ja ladattava valokuva löytyvät www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Kuvateksti: Edistykselliset Konecranes RTG-nosturit lisäävät Koperin sataman tehokkuutta Sloveniassa.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2009 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 671 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 9 800 työntekijää ja yli 545 toimipistettä 43 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).