Konecranes sai vahvistuksen 86 automaattisen konttinosturin tilauksesta Virginia Port Authoritylta

Virginia Port Authority sai 15. marraskuuta hallitukseltaan hyväksynnän kahden sopimuksen solmimiseen Konecranesin kanssa. Sopimukset koskevat 86 automaattisen konttinosturin (ASC) toimittamista. Sopimukset allekirjoitettiin 17. marraskuuta.

Sopimus kattaa 86 automaattisen konttinosturin toimittamisen kahden sopimuksen mukaisesti. Ensimmäinen sopimus koskee 60 nosturin toimittamista Norfolk International Terminals -terminaaliin ja toinen 26 nosturin toimittamista Virginia International Gateway -terminaaliin. Toimitukset on suunniteltu tehtäväksi vaiheittain vuosina 2018–2020. Sopimusten arvo ylittää 200 miljoonaa euroa, joten kyseessä on Konecranesin historian suurin kauppa.

Virginia Port Authority, jota markkinoidaan myös nimellä Port of Virginia, on USA:n viidenneksi suurin satama ja yksi tärkeimmistä Virginian talouden moottoreista. Satama on kasvanut viimeisen kahden vuoden ajan ennätysvauhtia, ja sen suurimmissa konttiterminaaleissa on meneillään kaksi isoa infrastruktuuriprojektia. Virginian kuvernööri Terry R. McAuliffe sanoo: “Kun rakennustyöt on saatu loppuun ja kaikki nämä nosturit ovat paikoillaan ja käytössä, satamamme pystyy käsittelemään miljoona konttia vuosittain. Kanava on riittävän syvä kaikkien suurimmille Atlantilla toimiville laivoille, ja Norfolk Southern ja CSX tarjoavat joillekin kansallisesti tärkeimmille markkinoille kahden kontin yhtäaikainen pinoamispalvelun.”

Konecranesin ja VPA:n solmima sopimus kattaa kaksi hanketta. Niistä ensimmäinen koskee Norfolk International Terminals (NIT) -terminaalin konttien käsittelytoimintojen uusimista. Toinen sopimus liittyy Virginia International Gateway (VIG) -terminaalin laajentamiseen. Konecranes on toimittanut Virginia International Gateway -terminaalissa nykyisin käytössä olevan automaattisten konttinostureiden järjestelmän. Se on toiminut luotettavasti ja tuottavasti kymmenen vuoden ajan.

Molempiin hankkeisiin kuuluu uusien automaattisten kontinkäsittelytoimintojen perustaminen. Konecranes toimittaa automaattiset konttinosturit (ASC), joiden toiminta perustuu automaattisiin kiskoilla kulkeviin pukkinostureihin (ARMG). NIT-terminaaliin toimitetaan 60 automaattista konttinosturia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin ja 9 konttia rinnakkain. VIG-terminaaliin toimitetaan 26 automaattista konttinosturia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin ja 8 konttia rinnakkain. Konecranes on toimittanut eri puolille maailmaa 174 samantyyppistä automaattista konttinosturia 11 eri projektiin.

”Konecranes pystyy ottamaan kokonaisvastuun tämän tyyppisestä, erittäin suuresta toimituksesta, sillä yrityksellä on laaja nostolaitetietämys ja kokemusta tämän kokoluokan projekteista”, sanoo John F. Reinhart, CEO and executive director, Port of Virginia. ”Tuote on käytännön työssä testattu, toimitukset ajallaan ja budjetti pitää. Odotamme, että saamme laitteet käyttöön ja parannamme edelleen asemaamme osavaltiomme taloden moottorina.”

”Olen ylpeä Port of Virginian luottamuksesta toimintaamme kohtaan. Pidämme huolen, että hankkeiden edetessä ja uusien terminaalien valmistuessa luottamus on yhä ansaittua”, sanoo Panu Routila, toimitusjohtaja, Konecranes.

Virginian konsepti on suunnannäyttäjä

Mika Mahlberg, satamanosturit-liiketoimintayksikön johtaja, Konecranes, lisää: ”Konecranes toimitti Port of Virginian nykyiset automaattiset konttinosturit vuonna 2007. Tuolloin Port of Virginian kanssa kehittämämme Virginia-konsepti on vakiinnuttanut asemansa suunnannäyttäjänä ympäri maailmaa. Vuodesta 2007 lähtien kaikissa uusissa automaattisia konttinostureita käyttävissä konttiterminaaleissa on hyödynnetty Virginia-konseptia ainakin jossakin määrin.”

Vahva toimija Yhdysvalloissa

Yhdysvallat on Konecranesille useilla teollisuudenaloilla strategisesti tärkeää maa, konttienkäsittely mukaan lukien. Konecranesin Amerikan alueen pääkonttori sijaitsee Springfieldissä, Ohiossa. Yrityksellä on Yhdysvalloissa yli 2 100 työntekijää, ja myynti- ja huoltopalveluita tarjoavat toimipisteet 44 osavaltiossa.

Lehdistö
Tuomas Saastamoinen, myynti- ja markkinointijohtaja, satamanosturit, Konecranes
Sähköposti: tuomas.saastamoinen@konecranes.com tai puh. +358 20 427 2662

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes
Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2015 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 126 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 100 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).