Konecranes Smarter Cabin -ohjaamo sai Fennia Prize 2012 -palkinnon

Vuonna 2011 esitelty Konecranes Smarter Cabin -ohjaamo on saanut Fennia Prize 2012 -palkinnon. Tiiviissä yhteistyössä avainasiakkaiden kanssa kehitetty ohjaamo on ergonominen ja mukava työpaikka ja antaa nosturin kuljettajalle aikaisempaa paremman näkyvyyden työskentelyalueelle. Korkeatasoisen muotoilun lisäksi arviointikriteereitä olivat käytettävyys, ympäristön ja sosiaalisen vastuun huomioonottaminen sekä vaikutus liiketoimintaan.

“Aloittaessamme uuden ohjaamon suunnittelua omaksuimme muotoilussa käyttäjäkeskeisen lähestymistavan, jonka mukaisesti tarkkailimme kuljettajia ja heidän työskentelyään”, sanoo Johannes Tarkiainen, muotoilupäällikkö, Konecranes. “Lisäksi haastattelimme kuljettajia oppiaksemme, mitä parannuksia he kaipaavat työskentely-ympäristöönsä. Siksi ohjaamon muotoilu perustuu olemassa oleviin käyttäjätarpeisiin.”

Uusi ohjaamo sopii moniin eri ratkaisuihin, esimerkiksi kontteja käsitteleviin kiskoilla kulkeviin pukkinostureihin (RMG-nosturit), kumipyöräkonttinostureihin (RTG-nosturit) ja konttilukkeihin sekä muiden taakkojen käsittelyyn sähköisillä siltanostureilla.

Konecranes Smarter Cabin -ohjaamo tekee nosturin kuljettajan työstä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa, ja sitä kautta parantaa tuottavuutta.

Fennia Prize – Good design grows global –kilpailun järjestävät Design Forum Finland ja Fennia-ryhmä. Kilpailun kohderyhmänä ovat yritykset, jotka valmistavat muotoiltuja hyödykkeitä ja hyödyntävät muotoilua muulla tavoin toiminnassaan. Kilpailu tarjoaa yrityksille mahdollisuuden erottautua innovatiivisella ja vastuullisella muotoilulla, jolla on taloudellista merkitystä. Palkinnolla pyritään kannustamaan yrityksiä käyttämään muotoilua laaja-alaisesti niin tuotekehityksessä, valmistuksessa kuin yrityskuvassakin.

Kilpailussa jaetaan Fennia Prize Grand Prix, Fennia Prize –palkinnot ja Fennia Prize -kunniamaininnat.

Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi ja viestintä
Sähköposti: mikael.wegmuller@konecranes.com tai puh. 020 427 2008

Johannes Tarkiainen, muotoilupäällikkö
Sähköposti: Johannes.tarkiainen@konecranes.com
tai puh. 020 427 2128

Tämä lehdistötiedote ja ladattava kuva löytyvät verkkosivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 700 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).