KONECRANES SUOMEN YT-NEUVOTTELUT PÄÄTTYIVÄT

Konecranes Suomen yt-neuvottelut on nyt saatu päätökseen. Neuvotteluiden tuloksena Konecranes irtisanoo Suomessa 51 henkilöä. Konecranes Finland Oy ja Konecranes Service Oy lomauttavat henkilöstöään tarpeen mukaan. Irtisanomiset tehdään vuoden 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä. Konecranes työllistää tällä hetkellä noin 12 000 henkilöä 48 maassa ja noin 2 000 henkilöä Suomessa.

Konecranes Oyj, Konecranes Finland Oy ja Konecranes Service Oy aloittivat yt-neuvottelut Suomessa 15. elokuuta 2013. Neuvottelut olivat osa 24. heinäkuuta 2013 julkaistussa pörssitiedotteessa kerrottuja toimenpiteitä yrityksen vuosittaisen kulutason alentamiseksi 30 miljoonalla eurolla vuoden 2014 loppuun mennessä.

51 henkilön irtisanomisen lisäksi Konecranes vähentää neuvotteluiden tuloksena määräaikaisia työsuhteita ja vuokratyövoiman käyttöä, ja on sopinut eläkejärjestelyistä. Kokonaisvaikutus on noin 80 henkilön pysyvä vähennys. Henkilöstövähennykset toteutetaan vuoden 2014 loppuun mennessä.

Lisäksi Konecranes Service Oy ja Konecranes Finland Oy ovat sopineet lomautuksista, jotka toteutetaan tarpeen mukaan. Konecranes Service Oy:ssä lomautukset toteutetaan kesäkuun 2014 loppuun mennessä ja Konecranes Finland Oy:ssä elokuun 2014 loppuun mennessä.

Toimenpiteillä pyritään sopeuttamaan yrityksen kustannusrakenne ja kapasiteetti vastaamaan nykyistä heikentynyttä markkinatilannetta sekä turvaamaan yrityksen tulevaisuuden kilpailukyky. Harkittavien toimenpiteiden on arvioitu globaalisti koskevan enintään 600 henkilöä pysyvinä henkilövähennyksinä, lomautuksina ja eläkejärjestelyinä.

Lehdistö
Mikael Wegmüller, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Sähköposti: mikael.wegmüller@konecranes.com, tai puhelin 020 427 2008

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com, tai puhelin 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2012 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 170 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 900 työntekijää ja 626 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).