Konecranes toimittaa 12 RTG-nosturia Savannahin satamaan Yhdysvalloissa

Yhdysvaltain Georgian osavaltion satamaviranomainen (Georgia Port Authority, GPA) on tilannut Konecranesilta 12 RTG-nosturia Georgiassa sijaitsevaan Savannahin satamaan. Kun uudet nosturit on otettu käyttöön, Savannahin satamassa on yhteensä 234 Konecranesin RTG-nosturiaTilaus kirjattiin vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä, ja uudet nosturit toimitetaan vuoden 2024 loppuun mennessä.

GPA omistaa Savannahin sataman ja vastaa sen toiminnasta. Sataman Garden City ‑terminaali on Pohjois-Amerikan nopeimmin kasvava konttiterminaali. Savannahin satamassa on jo käytössä 198 Konecranesin RTG-nosturia, ja aiempi 24 nosturin lisätilaus tekee RTG-kalustosta Yhdysvaltojen suurimman. Uusimman tilauksen myötä Savannahin sataman RTG-nosturimäärä nousee 234:ään. GPA:n käsittelemät rahtimäärät kasvavat huomattavaan tahtiin. Heinäkuussa satama rikkoi 528 300 TEU-yksiköllä kaikkien aikojen kuukausiennätyksensä.

”Laajentumisohjelmamme etenee hyvin ja uusi tilaus tukee tuottavuuttamme ja jatkuvaa kasvuamme. Konecranes on ollut luottokumppanimme kontinkäsittelylaitteissa jo yli 25 vuoden ajan”, kertoo GPA:n toiminnanjohtaja Griff Lynch.

”Savannahin satama on todellinen amerikkalainen menestystarina niin Georgian osavaltiolle kuin koko Yhdysvalloille. Savannahin satama ja Konecranes ovat kasvaneet yhdessä ja molempia hyödyttävä kumppanuus jatkuu tämän RTG-nosturitoimituksen myötä”, toteaa Konecranesin satamaratkaisujen aluemyyntijohtaja Jussi Suhonen.

Tilatuissa 12 RTG-nosturissa on dieselsähkömoottorit ja sisäänrakennettu kaapelikelavalmius sähkökäyttöä varten. Ne ovat erittäin tehokkaita 16-pyöräisiä RTG-nostureita, joiden nostokapasiteetti on 40 tonnia, pinoamiskorkeus yksi yli viiden ja pinoamisleveys kuusi konttiriviä ja rekkakaista. Niissä on Konecranesin Active Load Control ‑järjestelmä, joka estää kontin heilumisen. Automaattiohjaus pitää nosturit etukäteen ohjelmoidulla suoralla ajolinjalla. Lisäksi niihin tulee Konecranesin TRUCONNECT®-etäseurantajärjestelmä.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Jussi Suhonen, Konecranesin satamaratkaisujen aluemyyntijohtaja
Sähköposti: jussi.suhonen@konecranes.com tai puhelin +1 (281) 610 2576

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:

Kiira Fröberg, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes

Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaina on muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuuden yrityksiä, telakoita, satamia ja terminaaleja. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 600 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).