Konecranes toimittaa 20 automaattista pinoamisnosturia yhdysvaltalaiselle Global Terminal -yritykselle

Konecranes sai maaliskuussa 2012 20 automaattisen pinoamisnosturin (Automated Stacking Crane, ASC) tilauksen yhdysvaltalaiselta Global Terminal & Container Services, LLC:lta (”Global”) New Jerseystä. Useimmat nostureista toimitetaan Globalin konttiterminaaliin Jersey Cityyn vuoden 2013 aikana. Tämä on Konecranes-konsernin toinen ASC-toimitus Yhdysvaltoihin; aiemmin Konecranes ASC -nostureita on toimitettu konttiterminaaliin Virginiaan. Osapuolet ovat sopineet, ettei tilauksen arvoa julkisteta.

Näköetäisyydellä Vapauden patsaasta sijaitseva Globalin Jersey Cityn terminaali on New Yorkin ja New Jerseyn sataman sisääntulon lähin konttiterminaali. Global modernisoi ja uudistaa terminaalin kalustoa ja laajentaa laiturialuetta parantaakseen asiakaspalveluaan. Se on myös jatkossa alueen ainoa terminaali, joka pystyy käsittelemään suurempia konttilaivoja, jotka alkavat Panaman kanavan laajennuksen myötä saapua satamaan vuonna 2014.

“Tilaus vahvistaa entisestään vankkaa asemaamme maailmalla konttienkäsittelyyn tarkoitettujen nostureiden toimittajana ja jatkaa menestystämme Yhdysvalloissa”, sanoo Jussi Suhonen, johtaja, RMG-nosturit, Konecranes. “Virginian automatisoitu konttiterminaali on yksi parhaista, ellei jopa paras, referenssikohde toimialallamme. Olen erittäin tyytyväinen, että myös toinen amerikkalainen konttiterminaali on päätynyt meidän automatisoituun ratkaisuumme. Tänä päivänä alalla panostetaan automatisointiin ja kiinnostus meidän ratkaisujamme kohtaan on selvästi kasvussa.”

Pete Giugliano, Vice President of Engineering, Global, sanoo: ”Yksityiskohtaisen arvioinnin jälkeen uskomme, että Konecranes tarjoaa meidän projektimme tarpeisiin optimaalisen ratkaisun. Yrityksen teknologia ja asiakaslähtöinen lähestymistapa olivat merkittäviä tekijöitä, kun vertasimme sitä muihin arvioimiimme kilpailijoihin. Monet ryhmämme jäsenet olivat mukana menestyksekkäässä Konecranes RMG-nosturiprojektissa Virginiassa. Odotamme ASC-nostureiden ja Konecranes-yhteistyön myötä pääsevämme uudelle tasolle nopeudessa ja luotettavuudessa.”

ASC-nosturin nostokapasiteetti on 40 tonnia. Se voi pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin ja yhdeksän konttia rinnakkain. ASC-nostureissa on automaatio-ohjaimet ja Konecranes Active Load Control -järjestelmä (ALC). ALC-järjestelmässä yhdistyvät aktiivinen heilunnanesto ja Horizontal Fine Positioning -toiminto; nämä tehostavat sekä automaattista että etäohjattua konttien käsittelyä terminaalialueella ja etenkin siirtoalueilla, joissa paikotuspoikkeamilla on aina merkitystä.

Suurempi tehokkuus ja alhaisemmat käyttökustannukset ovat Active Load Control -järjestelmän merkittäviä etuja. Nosturin energian tarve pienenee kevyemmän nosturirakenteen ansiosta. Järjestelmä myös tekee taakan tarkasta sijoittamisesta helppoa, mikä nopeuttaa konttien kiertoaikoja ja pienentää energiankulutusta. Konecranes-konsernin ASC-nosturit liitetään Globalin terminaalin omaan käyttöjärjestelmään (Terminal Operating System).

Lehdistö
Jussi Suhonen, johtaja, RMG-nosturit, Konecranes
Sähköposti: jussi.suhonen@konecranes.com tai puh. 020 427 2586

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, Sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puh. 020 427 2050

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 700 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).