Konecranes toimittaa kaksi laiturinosturia Liettuaan

Konecranes sai heinäkuussa 2019 tilauksen liettualaiselta Klaipeda Container Terminal (KCT) -konttiterminaalilta kahdesta laiturinosturista (Ship-to-Shore, STS), jotka toimitetaan vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Tilaus on jatkoa aiemmalle sopimukselle Konecranesin siirrettävästä Gottwald Model 5 -satamanosturitilauksesta, joka toimitettiin kesäkuussa 2019.

Vuonna 1994 perustetusta Klaipeda Container Terminal (KCT) -terminaalista on muodostunut olennainen toimija Klaipedan satamassa, joka on ainoa laatuaan Liettuassa. Se on Itämeren itärannikon pohjoisin jäätön satama ja sijaitsee Liettuan kolmanneksi suurimmassa kaupungissa.

Viime vuosina KCT on alkanut käsitellä uudenlaista rahtia ja laajentanut samalla palveluvalikoimaansa, mikä on kasvattanut yrityksen liiketoimintaa. KCT investoi uuteen konttienkäsittelylaitteistoon, jotta se pystyy käsittelemään 60:n % liikennekasvun, jota odotetaan vuoteen 2021 mennessä. KCT käyttää parhaillaan kahdeksaa Konecranesin RTG-nosturia ja kahta Konecranesin STS-nosturia.

”Olemme käyttäneet Konecranesin STS- ja RTG-nostureita yli kahdenkymmenen vuoden ajan”, kertoo KCT:n toimitusjohtaja Vaidotas Šileika. ”Kun tarvitsimme uusia laitteita, pystyimme luottavaisesti tekemään päätöksen ostaa jälleen Konecranesilta. Olemme myös menossa kohti automaatiota, minkä nämä nosturit mahdollistavat  sitten, kun olemme valmiita siihen.”

KCT sijaitsee Klaipedan kaupungissa, joten on tärkeää voida minimoida ä melua etenkin yöaikaan. Tilatut nosturit on varustettu ulkoisella virtalähteellä ja ne ovat täysin sähkökäyttöisiä. Tämä vähentää meluhaittoja merkittävästi ja pitää paikalliset päästöt mahdollisimman vähäisinä. Konecranesin siirrettävä Gottwald-satamanosturi on G HMK 5506 -kaksiköysinosturi, jonka nostokapasiteetti on 125 tonnia. Se toimii KCT:n STS-nosturien varalaitteena ja tuo joustavuutta yleis- ja projektirahtien käsittelyyn.

”Kiitän Klaipeda Container Terminal -terminaalia jatkuvasta luottamuksestaan Konecranesiin”, sanoo Konecranesin Satamaratkaisujen EMEA-alueen myyntipäällikkö Roman Ivanov. ”Konecranesin uudet STS-nosturit lisäävät KCT:n käsittelykapasiteettia laitureilla, ja Konecranesin siirrettävä Gottwald-satamanosturi tarjoaa KCT:lle lisää joustavuutta käsittelyyn.”

Roman Ivanov, EMEA-alueen myyntipäällikkö, Konecranesin Satamaratkaisut
Sähköposti: roman.ivanov@konecranes.com tai puhelin +358 40 482 5845

Lisätiedot sijoittajille ja analyytikoille:
Eero Tuulos, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: eero.tuulos@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2018 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,16 miljardia euroa. Konsernilla on 16 100 työntekijää 50 maassa. Konecranes Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).