KONECRANES TOIMITTAA KONTINKÄSITTELYLAITTEITA TALLINNAAN

Konecranes sai huhtikuussa 2012 kahden RTG-nosturin (kumipyöräinen konttinosturi) ja kahden BOXRUNNERTM-konttilukin tilauksen virolaiselta A.S. Muuga Container Terminal (”Muuga CT”) -yritykseltä. Konecranes on toimittanut Muuga CT:lle aikaisemmin kolme Konecranes STS-satamanosturia ja yhden RMG-nosturin. Konttilukit toimitetaan vuonna 2012 ja RTG-nosturit vuonna 2013. Osapuolet ovat sopineet, ettei tilauksen arvoa julkisteta.

Muuga CT on monitoiminen, Muugan satamassa toimiva terminaali, jossa käsitellään sekä kontteja että RoRo-rahtia. Transiidikeskuse AS omistaa Muuga CT:n 100 prosenttisesti ja operoi myös muita Muugan vapaasataman osia. Toukokuun lopussa Muuga CT yhdistyy Transiidikeskuse AS:n kanssa. Terminaali suunnittelee laajentavansa vuosittaista 450 000 TEU:n kontinkäsittelykapasiteettiaan.

”Valitsimme Konecranes-laitteet, koska olimme tyytyväisiä aikaisemmin toimitettuihin ja terminaalissa jo käytössä oleviin satamanostureihin ja RMG-nosturiin”, sanoo Erik Laidvee, hallituksen puheenjohtaja, Transiidikeskuse A.S. ”Paikallinen huolto on ollut erinomaista, ja olemme erittäin tyytyväisiä nopeaan vasteaikaan aina, kun tarvitsemme Konecranes-tukea.”

”Olemme tyytyväisiä saatuamme tämän tilauksen. Toimitettavat laitteet ovat nykyaikaisia ja tehokkaita, ja edustavat uusinta teknologiaa ja suunnittelua”, kertoo Erkki Salminen, Konecranes Satamanosturien myyntijohtaja. ”Paikallisella kunnossapidolla on vastaisuudessakin tärkeä rooli hyvän yhteistyön jatkumisessa Muuga CT:n kanssa. He varmistavat, että laitteet toimivat optimaalisesti ja asiakas saavuttaa kapasiteetin laajennustavoitteensa.”

RTG-nosturit on varustettu uusimmalla teknologialla.  Niissä on Autosteering-toiminto, joka pitää nosturin liikeradan suorana ja ennalta ohjelmoidun mukaisena, ja näin lisää turvallisuutta ja parantaa tuottavuutta. Autostop-toiminto tehostaa kontinkäsittelyä entisestään pysäyttämällä nosturin automaattisesti oikeaan paikkaan käsiteltävän kontin kohdalle.

CMS Remote Station -valvontajärjestelmä tuottaa nosturin toiminnasta raportteja ja välittää samat tiedot myös konttiterminaalin valvomoon. Ekotehokas polttoaineensäästöjärjestelmä pienentää polttoaineenkulutusta merkittävästi estämällä joutokäynnin suurilla kierroksilla. Samalla se vähentää meluhaittoja ja päästöjä.

BOXRUNNER-konttilukit ovat kooltaan yksi yli yhden, ja niiden toimintaperiaate on dieselsähköinen. BOXRUNNERin nopeus on 30 km/h, ja vetäviä pyöriä on neljä kuudesta.

Sekä RTG-nostureissa että BOXRUNNER-konttilukeissa on uudet Konecranes-ohjaamot, joissa on kiinnitetty erityistä huomiota ergonomiaan ja hyvään näkyvyyteen. Uudistetussa ohjaamossa on 60 prosenttia enemmän lasia kuin perinteisessä ohjaamossa.

Lehdistö:
Erkki Salminen, myyntijohtaja, Satamanosturit
Sähköposti: erkki.salminen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2568

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja,
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puh. +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 700 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).