Konecranes toimittaa kontinkäsittelylaitteita Wilmingtonin satamaan Yhdysvaltoihin

Konecranes on saanut tilauksen Gulftainer USA Wilmington LLC ‑yhtiöltä. Tilaus käsittää yhdeksän sähkökäyttöistä Konecranesin kumipyöräkonttinosturia (RTG) ja kolme Liftace‑konttikurottajaa. Laitteet toimitetaan vuosina 2019–2020. Osapuolet ovat sopineet, että sopimuksen hintaa ei julkisteta.

Wilmingtonin satamalla on ennestään käytössä Konecranesin Gottwald-mobiilisatamanostureita. Lisäksi Gulftainerilla on käytössä Konecranesin kontinkäsittelylaitteita Canaveralin satamassa Floridassa sekä Lähi-idässä. Konecranesin tuotteisiin yritys päätyi tällä kertaa, koska sillä on hyviä kokemuksia Konecranesin laitteista ja koska Konecranesilla on hyvät huoltopalvelut Yhdysvalloissa. ”Tilaus on osoitus siitä, että Konecranesin tuotevalikoima on vahva kaikilla kontinkäsittelyn osa-alueilla. Menestyksemme Amerikassa jatkuu”, totesi Jussi Suhonen, Konecranesin satamaratkaisujen Americas-liiketoiminta-alueen myyntijohtaja.

Gulftainer USA Wilmingtonin toimitusjohtaja Eric Casey puolestaan totesi: ”Gulftainer USA Wilmington vastaanottaa lähitulevaisuudessa uusia lastinkäsittelylaitteita Konecranesilta. Tilaus käsittää yhdeksän RTG-nosturia, joiden nostokapasiteetti on 41 tonnia, sekä kolme konttikurottajaa, joiden kapasiteetti on 45 tonnia. Nämä Konecranesin RTG-nosturit ovat Gulftainerin ensimmäiset täysin sähkökäyttöiset kumipyöräkonttinosturit. Tämän edistyneen lastinkäsittelylaitteiston hankinta Wilmingtonin satamaan osoittaa, että olemme erittäin sitoutuneita vahvistamaan toimintaamme tässä terminaalissa. Samalla se vahvistaa Wilmingtonin asemaa Pohjois-Amerikan merkittävimpänä tuoreiden hedelmien ja mehutiivisteiden tuontisatamana. Gulftainer on tehnyt yhteistyötä Konecranesin kanssa jo kauan, ja odotamme yhteistyön myös jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen.”

Konecranesin RTG-nosturit toimitetaan vuoden 2020 ensimmäisen ja neljännen neljänneksen aikana. Ne ovat täysin sähkökäyttöisiä, dieselvapaita kumipyöräkonttinostureita, jotka saavat käyttövoimansa virtakiskojärjestelmän kautta akkujen toimiessa varavoimanlähteenä. Nosturit on varustettu Konecranesin aktiivisella kuormanhallintajärjestelmällä (ALC), joka eliminoi konttien heilahtelun, sekä törmäysten estojärjestelmällä. Niiden nostokapasiteetti on 41 tonnia, ja ne pystyvät pinoamaan kontit yksi-yli-viiden kontin korkuisiksi ja seitsemän kontin (plus rekkakaista) levyisiksi pinoiksi.

Konecranesin Liftace-konttikurottajat toimitetaan vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana. Niiden nostokapasiteetti on 45 tonnia, ja ne on varustettu sammutusjärjestelmillä, keskusvoitelulla ja peruutustutkilla.

Lisätietoja: Jussi Suhonen, Regional Sales Director Americas, Konecranes Port Solutions
Sähköposti: jussi.suhonen@konecranes.com tai puhelin: +1 (281) 610 2576

Lisätiedot sijoittajille ja analyytikoille: Eero Tuulos, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: eero.tuulos@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa konecranes.com

Wilmingtonin satama
Wilmingtonin satama Delawaressa Yhdysvalloissa on täyden palvelun syväsatama ja meriliikenneterminaali, joka sijaitsee strategisesti Delaware- ja Christinajoen yhtymäkohdassa. Terminaalialueen laajuus on 125 hehtaaria. Satama oli ensimmäinen suuri satama Delawarejoen varrella. Satamasta on Atlantille vain noin sadan kilometrin eli neljän tunnin laivamatka. Wilmingtonin sataman operaattorina toimii Gulftainer USA Wilmington LLC.

Konecranes
Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2018 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,16 miljardia euroa. Konsernilla on 16 100 työntekijää ja 600 toimipistettä 50 maassa. Konecranes Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).