Konecranes toimittaa teollisuusnostureita venäläiselle telakalle

Konecranes sai joulukuussa 2013 tilauksen 15 teollisuusnosturin toimittamisesta  Zvezda Shipbuilding Complex -yritykselle Bolshoi Kamenin kaupunkiin Venäjän Kaukoidässä. Nosturit, jotka ovat pääosin CXT- ja SMARTON®-nostureita, toimitetaan vuosina 2014-2015. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppasummaa julkaista.

Zvezda Shipbuilding Complex on yksi Venäjän uudenaikaisemmista telakoista. Valmistuttuaan Shipbuilding Complex pystyy rakentamaan tankkereita, LNG-säiliöaluksia, jääluokituksen omaavia aluksia, erikoisaluksia ja offshore-lauttoja.

“Olemme ylpeitä siitä, että Zvezda valitsi meidät toimittajaksi tähän projektiin; tämä vahvistaa entisestään asemaamme Venäjällä. Kauppa on tulosta Zvezda Shipbuilding Complexin ja Konecranes-konsernin välisestä tiiviistä yhteistyöstä”, sanoo Markku Saarinen, johtaja, teollisuusnosturituotteet, Eurooppa.

Nosturit on varusteltu käyttötarkoituksen mukaan erilaisilla ominaisuuksilla; niissä on esimerkiksi heilunnan esto, noston synkronointi ja koukun tasaus. Nostokapasiteetit vaihtelevat 12,5-120 tonnin välillä, ja nosturit toimitetaan projektin ensimmäiseen vaiheeseen: niitä käytetään runkoa koottaessa eri osien käsittelyyn ja siirtoon tuotantolinjojen välillä.

SMARTON®-nosturin älykäs ja silti helppokäyttöinen radio-ohjain (Human Interface to Machine, HIM) pitää käyttäjän ajan tasalla kuorman painon lisäksi myös sen asennosta suhteessa käytettävissä olevaan työskentelytilaan. Lisäksi nosturi tarkkailee omaa tilaansa ja ehdottaa milloin ja millaisia tarkastuksia tai ennakoivaa huoltoa se tarvitsee.

Lehdistö
Markku Saarinen, johtaja, Konecranes- teollisuusnosturituotteet, Eurooppa
Sähköposti: markku.saarinen@konecranes.com tai puhelin 040 562 6323

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin 020 427 2050

Tämä lehdistötiedote löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2012 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 170 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 900 työntekijää ja 626 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).