Konecranes toimittaa ydinpolttoaineen siirtokoneita Ruotsin suurimpaan ydinvoimalaan

Konecranes toimittaa vaihtopolttoaineen siirtokoneita Forsmarkin ydinvoimalaan kolmeen reaktoriyksikköön. Voimala on Ruotsin suurin sähköntuottaja. Tilaus on osa voimalan modernisointihanketta ja tilatuissa koneissa on uusinta Konecranes-tekniikkaa sekä uudet käyttäjäliittymät, jotka tekevät voimalan toiminnasta tuottavampaa ja turvallisempaa. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 huhtikuussa.

Pääasiassa Vattenfallin omistaman ruotsalaisen Forsmarkin ydinvoimalan tiloja modernisoidaan parhaillaan, jotta voimala pystyy täyttämään lisääntyneet turvallisuus- ja ympäristövaatimukset, pidentämään reaktorin käyttöikää ja kasvattamaan tuotantoa. Voimala valitsi Konecranesin uusimaan polttoaineen siirtokoneet, jotta voimalan toiminta jatkossakin pysyy turvallisena ja tehokkaana.

Konecranesin uudet polttoaineen siirtokoneet täyttävät kaikki merkittävät kansainväliset ydinvoima-alan standardit, ja niissä hyödynnetään yksittäisvikasietoista tekniikkaa. Tekniikka on suunniteltu estämään kuorman putoaminen, mikäli nostojärjestelmässä ilmenee mikä tahansa vika. Konecranesin turvallisuus- ja diagnostiikkajärjestelmät seuraavat laitteiden toimintaa jatkuvasti, mikä parantaa polttoaineen siirron turvallisuutta ja ydinvoimalan tuottavuutta.

Laitteilla siirretään polttoainenippuja voimalan kolmessa reaktoriyksikössä. Sopimuksen myötä kaikki kolme polttoaineen siirtokonetta vaihdetaan viiden vuoden kuluessa, jotta ne ovat käyttövalmiita polttoaineen vaihdosta johtuvia aikataulutettuja käyttökatkoja varten.

”Tämä sopimus kertoo Konecranesin roolista siinä, kuinka asiakkaamme turvaavat yhteiskunnan tärkeitä toimintoja, kuten energiantuotantoa. Forsmarkin ydinvoimala on ympäristötyönsä ansiosta edelläkävijä, joka asettaa toimittajille tiukkoja laatuun ja ympäristönäkökohtiin liittyviä vaatimuksia. On hienoa, että voimme tukea voimalaa sen vastuullisuustoimissa”, kertoo Konecranesin ydinvoimateollisuuden liiketoimintayksikön johtaja, Steve Waisanen.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Steve Waisanen, ydinvoimateollisuuden liiketoimintayksikön johtaja, Konecranes
Sähköposti: steve.waisanen@konecranes.com

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Kiira Fröberg, Konecranesin sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Voit katsoa tiivistetyn yleiskatsauksen Konecranesin liiketoiminnasta klikkaamalla tästä. Hyödyllinen sanasto nostureihin liittyvistä termeistä on saatavilla tästä.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaina on muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuuden yrityksiä, telakoita, satamia ja terminaaleja. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 600 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).