KONECRANES TUO MARKKINOILLE SMARTON®-NOSTURIN UUDET, EDISTYKSELLISET TOIMINNOT

Konecranes SMARTON® on vaativaan prosessi-, kokoonpano- ja kunnossapitokäyttöön suunniteltu siltanosturi. Konecranes on nyt kehittänyt nosturia entisestään; päivitysten pääasiallisena tarkoituksena on parantaa nosturin käyttöliittymää, jota käyttävät niin nosturin käyttäjät, kunnossapito kuin asiakkaan johtokin.

Uudessa SMARTON-nosturissa on esimerkiksi tablettitietokone, joka vie käytettävyyden uudelle tasolle. Nosturin käyttö on helpompaa ja tuottavampaa, sillä käyttäjä saa nosturia ja prosessia koskevat tiedot suoraan tabletille, ja voi sen kautta myös säätää nosturin käyttöasetuksia. Lisävarusteina saatavat kameranäkymät parantavat kuormankäsittelyn turvallisuutta ja tehokkuutta. SMARTON-tabletti on langattomasti yhteydessä nosturin ohjausjärjestelmään, joka lähettää kunnossapitohenkilökunnalle reaaliaikaisesti edistyksellistä tietoa nosturin kunnosta.

”SMARTON-nosturissa on ohjelmistopohjaisia älytoimintoja ja TRUCONNECT® Etäpalvelu, jotka parantavat asiakkaidemme nostoprosessien turvallisuutta ja tuottavuutta”, sanoo Tero Jaakkola, tuotepäällikkö. ”SMARTON-nosturi tarjoaa joustavasti  prosessikohtaisia ratkaisuja asiakkaille, jotka haluavat hyödyntää uusimman teknologian tuomia etuja, minimoida nosturin elinkaarikustannukset ja pitää huolta turvallisuudesta. SMARTON-nosturin kaltaisten lippulaivatuotteiden avulla haluamme varmistaa, että asiakkaat voivat hyödyntää edistyksellistä teknologiaa silloin, kun sitä tarvitsevat.”

Konecranes on myynyt SMARTON-nostureita vuodesta 2009 alkaen 48 maahan. Nosturia käytetään pääasiassa paperi-, auto-, energia- ja terästeollisuudessa sekä konepajateollisuudessa ja kaivosalalla. Asiakkaiden tarpeet vaihtelevat merkittävästi toimialasta ja toimipaikasta riippuen, joten monipuolisesti erilaisiin vaatimuksiin vastaavalle tuotteelle on kysyntää.

SMARTON-nosturin uusi ohjausjärjestelmä ja ohjelmistoarkkitehtuuri lisäävät suunnittelun, testauksen ja valmistuksen joustavuutta sekä helpottavat käyttöönottoa ja kunnossapitoa. Standardisoidun arkkitehtuurin, automaation, etäpalvelujen ja käyttöliittymän ansiosta laitteet ovat skaalattavia, ja sopivat siten niin asennuskäytön  teollisuusnostureihin kuin vaativaan käyttöön tarkoitettuihin prosessinostureihinkin.

Uudelle ohjelmistoarkkitehtuurille myönnettiin maaliskuussa Suomen Automaatioseuran Automaatiopalkinto 2015. Palkinto myönnettiin uudesta, harmonisoidusta automaatioarkkitehtuurista Teollinen internet -aikakauden nostolaitteisiin.

Lehdistö:
Tero Jaakkola, tuotepäällikkö
Sähköposti: tero.jaakkola@konecranes.com tai puhelin +358 45 7881 3167

Katso SMARTON-video tästä: https://youtu.be/_XCnLCzITZ0

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).