Konecranes uudelle teknologian aikakaudelle litiumioniakuilla varustetuilla vihivaunuilla

Terminaaliautomaation edelläkävijä ja teknologinen innovaattori Konecranes on saanut saksalaiselta Hamburger Hafen und Logistik AG:ltä (HHLA) 25 litiumioniakulla varustetun Konecranes Gottwald -vihivaunun (AGV) tilauksen. Vihivaunut toimitetaan Container Terminal Altenwerderin (CTA) konttiterminaaliin. Tilaus kirjattiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Vihivaunut toimitetaan keväällä 2018 yhdessä kuuden automaattipikalaturin kanssa. Toimituksen myötä sekä Konecranes että HHLA siirtyvät AGV-teknologiahistorian uudelle aikakaudelle.

Konecranes Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueen johtaja Mika Mahlberg on iloinen siitä, että yhteistyö HHLA:n kanssa ottaa innovatiivisen askeleen eteenpäin: ”Tilaus on monesta näkökulmasta merkittävä. Se merkitsee jatkuvuutta sekä asiakassuhteessamme että teknologisessa kehityksessä. Se myös vahvistaa HHLA:n tulevaisuuden johtoasemaa terminaaliautomaatiossa.”

Jens Hansen, Board Member and Chief Operating Officer, HHLA: ”Pitkälle automatisoitu CTA-konttiterminaalimme on jo nyt tulevaisuuden kontinkäsittelyn edelläkävijä; tässä Konecranes AGV -teknologialla on ollut merkittävä rooli. Kun nyt siirrymme käyttämään litiumioniakkuteknologiaa, jatkamme tehokkaan ja kestävän kontinkäsittelyn kehittämistä.”

HHLA ja Konecranes ovat tehneet teknologiayhteistyötä jo vuosia. Ensimmäiset dieselhydraulisilla vaihteilla varustetut AGV:t toimitettiin Hampuriin vuonna 2001. Vuonna 2006 toimitettiin dieselsähköisellä voimansiirrolla varustetut vihivaunut ja vuonna 2011 lyijyakkuvihivaunut, jotka olivat siihen aikaan markkinoiden ensimmäisiä akkukäyttöisiä vihivaunuja. Tähän mennessä CTA-konttiterminaaliin on toimitettu lähes sata vihivaunua.

Akkukäyttöiset Konecranes-vihivaunut ovat nyt vakiinnuttaneet asemansa luotettavana osana automatisoitujen terminaalien kalustoa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Vuodesta 1991 lähtien toimitetusta 650 koneesta noin 200 on akkukäyttöisiä. Terminaalioperaattorit hyötyvät tehokkaammasta voimansiirrosta ja erityisen matalasta energiankulutuksesta. Myös melupäästöt ovat vähentyneet merkittävästi eikä pakokaasupäästöjä synny enää lainkaan. Uudet käyttölaitteet ovat dieselhydraulisia ja dieselsähköisiä käyttölaitteita yksinkertaisempia, mikä on laskenut merkittävästi kunnossapitokustannuksia.

Klaus Peter Hoffmann, Vice President, Integration, Port Solutions, Konecranes: ”Terminaaleissa käytettävien vihivaunujen akkuteknologia on kehittynyt nopeasti varsinkin viimeisen kolmen vuoden aikana. Vihivaunujen teknologiajohtajana Konecranes hyödyntää tätä dynaamista kehitystä asiakkaidensa eduksi. Litiumioniakkujen myötä voimme tarjota terminaalioperaattoreille akun, joka on tehokkaampi mutta kevyempi, ja jonka latausjaksojen määrä on kolminkertainen lyijyakkuihin verrattuna. Litiumioniakku latautuu neljä kertaa nopeammin, joten se voidaan ladata myös vaunussa automaattipikalaturilla. Tämä mahdollistaa myös vanhojen AGV-terminaalien sähköistämisen ilman suuria infrastruktuuri-investointeja. Innovaatio parantaa merkittävästi myös AGV-teknologian kustannustehokkuutta. Lisäksi se osoittaa meidän olevan edelleen näiden jatkuvasti kehittyvien markkinoiden edelläkävijä.”

Klaus Peter Hoffmann, Vice President, Integration, Ports Solutions, Konecranes
Sähköposti: klaus-peter.hoffmann@konecranes.com
tai puhelin: +49 211 7102 4150

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: Miikka.kinnunen@konecranes.com
tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote ladattavine kuvineen löytyy osoitteesta konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2016 yrityksen (vertailukelpoisen yhdistetyn yhtiön) liikevaihto oli yhteensä 3 278 miljoonaa euroa. Konsernilla on 17 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 50 maassa. Konecranes Oyj:n A-sarjan osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).