Konecranesille merkittävä kontti-nosturi¬¬tilaus Liettuaan

Konecranesille merkittävä kontti-nosturitilaus Liettuaan

Liettuassa Klaipedan satamassa sijaitseva JSSC Klaipedos Smelte on solminut Konecranesin kanssa tilauksen, johon kuuluu kymmenen kumipyöränosturia sekä kaksi laiturikonttinosturia. Kumipyöränosturit toimitetaan marraskuussa 2019 ja laiturikonttinosturit joulukuussa 2019. Osapuolet ovat sopineet, ettei tilauksen arvoa julkisteta.

Konecranes solmi elokuussa 2018 sopimuksen Liettuassa Klaipedan satamassa sijaitsevan JSSC Klaipedos Smelten kanssa kymmenen kumipyöränosturin (RTG) sekä kahden laiturikonttinosturin (STS) toimittamisesta. Asiakkaalla on jo käytössään seitsemän Konecranes RTG-nosturia sekä kolme STS-nosturia. Terminaali on erittäin tyytyväinen nostureiden tuottavuuteen ja luotettavuuteen ja ne ovat oleellisesti vaikuttaneet terminaalin viime vuosien vakaaseen kasvuun.

"Uusi tilaus on merkittävä virstanpylväs kasvaessamme kohti pitkän aikavälin tavoitettamme kehittyä Itä-Baltian tehokkaimmaksi konttiterminaaliksi ja miljoonan TEUn kauttakulkupaikaksi", kertoo Rimantas Juška, JSSC Klaipedos Smelten liiketoimintajohtaja. "Odotamme mielenkiinnolla uusien nostureiden käyttöönottoa."

"Olemme ylpeitä siitä, että JSSC Klaipedos Smelte luottaa jälleen ratkaisuihimme", kertoo Roman Ivanov, myyntipäällikkö, Konecranes. "Sopimus vahvistaa liikesuhdettamme entisestään. Uudet nosturit tukevat asiakastamme heidän jatkaessaan kasvuaan visionsa mukaisesti."

Tilatut STS-nosturit ovat Post-Panamax-kokoa. Niiden ulottuvuus on 52 metriä, nostokapasiteetti 65 tonnia ja nostokorkeus 42 metriä, joten ne soveltuvat Itämerelle suunniteltuja erittäin suuria konttilaivoja varten.

RTG-nosturit varustetaan tehokkaalla polttoaineen säästötoiminolla ja ovat myöhemmin päivitettävissä sähköiseen virtakiskojärjestelmään sopiviksi. Näiden 16-pyöräisten nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota seitsemän konttia päällekkäin, ja niiden jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain. Nostureissa on automaattinen ohjaus (Autosteering-ominaisuus), joka pitää nosturin liikeradan suorana. Niissä on myös ajoa sekä pinoamista valvova törmäyksenestojärjestelmä.

JSSC Klaipedos Smelte on lastausyritys, joka käsittelee kontteja, painavia ja suurikokoisia lasteja, pakastettuja liha- ja kalatuotteita ja muuta tavanomaista rahtia. Yritys kuuluu maailmanlaajuiseen konttiterminaaliverkostoon, jota hallinnoi Terminal Investment Limited Sarl (TIL).

Lehdistö:
Roman Ivanov, myyntipäällikkö, satamaratkaisut, Konecranes
Sähköposti: roman.ivanov@konecranes.com tai puhelin +358 40 4825845

Sijoittajat:
Eero Tuulos, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: eero.tuulos@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2017 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3 136 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 16 200 työntekijää ja 600 toimipistettä 50 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).