Konecranesille viiden RTG-hybridinosturin tilaus yhdysvaltalaiselta Norfolk Southernilta

Norfolk Southern Corporation on tilannut viisi Konecranesin RTG-hybridinosturia. Niistä kaksi menee Landers Yardin intermodaaliterminaaliin Chicagoon ja kolme Inman Yardin intermodaaliterminaaliin Atlantaan. Tilaus kirjattiin joulukuussa 2020 ja nosturit toimitetaan vuoden 2021 joulukuussa.

Tilatut viisi RTG-hybridinosturia kulkevat kiskoja pitkin ja ovat hybridikäyttölaitteidensa ansiosta erittäin ympäristötehokkaita. Konecranesin RTG-hybridinosturit saavuttavat suosiota Yhdysvalloissa: useat merkittävät yhdysvaltalaiset konttiterminaalit käyttävät niitä ja ovat niihin erittäin tyytyväisiä.

Landers Yardiin menevät kaksi RTG-nosturia voivat pinota yksi yli kolmen konttia päällekkäin kulkien kahdella kiskolla ja yhdellä rekkakaistalla. Inman Yardiin menevät kolme RTG-nosturia voivat pinota yksi yli kolmen konttia päällekkäin kulkien yhdellä kiskolla ja kahdella rekkakaistalla.

Konecranesin RTG-hybridinosturit toimivat akun ja dieselgeneraattorin tuottamalla sähköllä. Normaalissa käytössä virtaa otetaan pelkästään akusta. Käyttöhuippujen aikana sitä otetaan sekä akusta että dieselgeneraattorista. Jarrutuksessa syntyvä energia otetaan talteen ja käytetään akun lataamiseen. Kaikissa viidessä RTG-hybridinosturissa on Konecranesin älykäs automaattiohjausominaisuus, joka pitää RTG-nosturin etukäteen ohjelmoidulla suoralla linjalla, mikä helpottaa kuljettajan työtä.

Tämä sopimus edustaa Ecolifting-visiota, jonka avulla Konecranes pyrkii pienentämään konttiterminaalilaitteiden hiilijalanjälkeä ja parantamaan niiden hiilikädenjälkeä. Aiomme jatkossakin tehdä enemmän vähemmällä muun muassa dieselkäyttölaitteiden ympäristötehokkuuden optimoinnilla, hybridisoinnilla ja täysin sähköisillä kalustoilla.

Norfolk Southernin historia ulottuu lähes kahdensadan vuoden päähän eli Yhdysvaltojen rautatietekniikan alkuaikoihin. Se on ollut Konecranesin asiakas vuodesta 2020 lähtien.

Alan Garcia, Amerikan alueen myyntipäällikkö, Konecranes Port Solutions
Sähköposti: alan.garcia@konecranes.com tai puhelin: +1 (813) 240 4103

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Kiira Fröberg, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 900 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).