Konecranesilta kolmen RMG-nosturin lisätoimitus Virginian satamaan Yhdysvalloissa

• Virginian satama kasvattaa Konecranesin etäohjattavien RMG-nosturien määrän kaikkiaan seitsemään.
  • Satamassa on yli sata Konecranesin automaattista RMG-nosturia.

Yhdysvaltalainen Port of Virginia -satama on tilannut Konecranesilta kolme kannatinkiskoilla kulkevaa konttinosturia (Rail-Mounted Gantry, RMG) Norfolk International Terminals (NIT) ‑terminaaliinsa. Virginia International Gateway (VIG) ‑terminaalissa on jo ennestään käytetty neljää vastaavan mallista Konecranesin RMG -nosturia erinomaisin tuloksin. Tilaus kirjattiin vuoden 2021 marraskuussa ja nosturit toimitetaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Virginian satama on Konecranesin pitkäaikainen asiakas, jolla on käytössään 116 Konecranesin automatisoitua RMG-nosturia (ARMG) sataman Norfolk International (NIT)- ja Virginia International (VIG) ‑konttiterminaaleissa. Uudet nosturit toimivat kuten sataman nykyisetkin Konecranesin RMG -nosturit: ne kuormaavat ja purkavat junalasteja sekä terminaalitraktoreita, palvellen sataman asiakkaita Yhdysvaltojen Keskilännessä ja Ohion laaksossa.

Uusia Konecranesin RMG -nostureita etäohjataan ohjauskeskuksesta, nostureissa ei ole ohjaamohyttiä. Kalustolla voi nostaa yksi yli kahden konttia päällekkäin ja käsitellä kaksitasoista junarahtia. Niillä on 12,2 metrin (40’) nostokorkeus, 23,5 metrin (77’) jänneväli ja 13 metrin (42’ 8″) ulottuvuus.

”Virginian satama on kasvanut ja menestynyt Konecranesin konttien käsittelytekniikan avulla. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa konttien käsittelyä hyödyntämällä kaikkia käytettävissämme olevia keinoja, myös niitä, joita Konecranesin teknologia meille tarjoaa.”, sanoo VIG:n tekniikka- ja projektijohtaja, Rich Ceci.

Vuoden 2018 tammikuussa NIT -terminaalissa aloitettiin terminaalin optimointihankkeen rakennustyöt, jotka ovat arvoltaan 452 miljoonaa dollaria. Muutostöillä on kasvatettu terminaalin kapasiteettia 46 prosentilla, vaikka käytettävissä oleva pinta-ala on pysynyt samana. NIT -terminaalista kulkee suora telakkakiskoyhteys Norfolk Southern Railway ‑rautatieyhtiön Heartland Corridor ‑reitille, minkä ansiosta kaksitasoista rahtia voidaan kuljettaa sisämarkkinoille kahdessa päivässä. NIT -terminaalista voidaan kuljettaa rahtia myös CSX Intermodal ‑terminaaleihin. Laajennetut kiskopalvelut ovat kriittisiä sataman asiakkaille Yhdysvaltojen Keskilännessä ja Ohion laaksossa.

Uusin laitetilaus Konecranesilta on jatkoa sataman terminaali-investoinneille. RMG -nosturit ovat osa NIT -terminaalin keskusratapihan 80 miljoonan dollarin arvoista laajennushanketta, jonka valmistuttua terminaalissa voidaan nostaa vuosittain yli 600 000 konttia.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

Jussi Sarpio, Auto Yard ‑liiketoimintalinjan johtaja,
Konecranesin satamaratkaisut

Sähköposti: jussi.sarpio@konecranes.com tai puhelin: +358405547010

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:

Kiira Fröberg, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes

Sähköposti: kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +35820427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2020 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 500 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).